Fup med fuldkorn i morgenmaden: Flere kendte mærker meldt for vildledning

Forbrugerrådet Tænk har meldt producenterne bag disse seks morgenmadsprodukter til Fødevarestyrelsen for vildledende markedsføring.

Forbrugerrådet Tænk har meldt producenterne bag disse seks morgenmadsprodukter til Fødevarestyrelsen for vildledende markedsføring.

En række internationale morgenmadsproducenter, som har varer på hylderne i langt de fleste danske supermarkeder, bliver nu meldt til Fødevarestyrelsen for vildledende markedsføring.

Det er Forbrugerrådet Tænk, der står bag anmeldelserne. De mener, at morgenmadsproducenterne markedsfører sig med hjemmelavede fuldkornsmærker på pakkerne, selvom de ikke lever op til de kriterier, der skal til for at skilte med det officielle fuldkornsmærke – og dermed oversælger produkterne.

Forbrugerrådet Tænk anmeldte i første omgang Nestlé, der står bag produkterne Nesquik og Lion, da rådet i starten af sidste uge lancerede kampagnen ‘Ærlig snak eller ren salgsgas?’.

Læs Nestlés svar på anmeldelsen: »Forbrugerne kan godt tænke selv«

Og på mandag i næste uge indsender de også anmeldelser af Kellogg´s-produkterne Frozen, Cocopops og Star Wars, ligesom producenten Golden Bridge bliver anmeldt for produktet Nougatbits.

»Det er problematisk, at man fremstiller logoer, som mange forbrugere tolker, som om det er et sundt produkt med masser af fuldkorn i, når produktet er smækfyldt med sukker og indeholder langt mindre fuldkorn, end myndigheder, erhvervsliv og organisationer er enige om, er kriterierne for at opnå det officielle fuldkornsmærke,« siger Anja Philip, formand for Forbrugerrådet Tænk, og fortsætter:

»Det er jo det mærke, man spiller på, når man markedsfører sit eget fuldkornsmærke – og så mener vi, at der er tale om vildledning.«

Hun henviser til, at vi som forbrugere ofte vælger produkter ud fra det, vi umiddelbart ser på indpakningen. Er der et mærke med fuldkorn, risikerer vi derfor at tro, at der er tale om et fuldkornsmærket produkt.

Guldkorn om fuldkorn: Findes mange flere steder, end man tror

Så meget sukker er der i

Det indeholder produkterne, som er blevet meldt til Fødevarestyrelsen:

nougatbits

Nougatbits:
38 gram sukker pr. 100 gram

lion
Lion:
29,7 gram sukker pr. 100 gram

cocopops
Cocopops:
29 gram sukker pr. 100 gram

starwars
Star Wars:
29 gram sukker pr. 100 gram

nesquick
Nesquik:
25 gram sukker pr. 100 gram

frozen
Frozen:
21 gram sukker pr. 100 gram

Vi føler os vildledt
En undersøgelse, som Forbrugerrådet Tænk har fået foretaget, viser samtidig, at seks ud af ti danskere har følt sig direkte vildledt af indpakning ude i butikkerne.

»Når det vildleder, skal det helt væk fra indpakningen. Det havde for eksempel klædt Nestlé at tage deres eget fuldkornsmærke af, når det ikke lever op til de fastsatte kriterier for det officielle fuldkornsmærke. Vi har et godt mærke i Danmark, og det skal vi ikke blande sammen med alle mulige hjemmelavede fuldkornsmærker. Så er det, vi forbrugere risikerer at blive vildledt og tro, at der er den mængde fuldkorn i, som der er krav til ifølge det officielle mærke,« siger Anja Philip.

Det vidste du ikke om fuldkorn

Både Nestlé og Fødevarestyrelsen har modtaget Forbrugerrådet Tænks anmeldelser. Fødevarestyrelsen skal nu vurdere, om der er tale om vildledende markedsføring.

I Forbrugerrådet Tænk håber man, at kampagnen, hvor der også er anmeldt produkter i andre kategorier, kan være med til at skubbe til branchen.

»Vi tror og håber, at der bliver strammet op. Og så håber vi, at den her kampagne kan gøre, at vi som forbrugere husker, at man ikke bare kan tage de ting, der står på pakken, for gode varer,« siger Anja Philip.

På pakkerne ses producenternes egne fuldkornsmærker, som ifølge rådet kan forveksles med det officielle fuldkornsmærke.

Læs mere om Forbrugerrådet Tænks kampagne på tænk.dk.

Fuldkornsmærket
Fuldkornsmærket
Fuldkornsmærket blev indført i 2009 af Fuldkornspartnerskabet, som består af Fødevarestyrelsen, Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen, Diabetesforeningen og en række fødevarevirksomheder.
For at en producent kan sætte et fuldkornsmærke på sine morgenmadsprodukter, skal de overholde følgende grænser:
  • Fedt: Højst 8 gram pr. 100 gram
  • Sukkerarter: Højst 13 gram pr. 100 gram
  • Tilsatte sukkerarter: Højst 9 gram pr. 100 gram
  • Salt: Højst 1 gram pr. 100 gram
  • Kostfibre: Mindst 6 gram pr. 100 gram
  • Mindst 65 procent af produktet skal være fuldkorn beregnet ud fra produktets tørstof.

Er mørkt brød altid fuldkorn? 6 myter om fuldkorn

 

 

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes