“Hvad gør jeg?! Mit dankort er blevet misbrugt på en masse webshops!”

Lars har fået misbrugt sine kortoplysninger og nu er han i tvivl om, hvad han skal gøre.

Lars har fået misbrugt sine kortoplysninger og nu er han i tvivl om, hvad han skal gøre.

Kære Camilla

Jeg er i den uheldige situation, at mit dankort er blevet misbrugt. Uden at vide det har jeg åbenbart ’købt’ en masse varer på forskellige webshops. Det har jeg selvfølgelig ikke. Jeg har kontaktet de forskellige webshops i håb om, at jeg kan få mine penge tilbage. Men da jeg ingen varer har at sende retur, kan jeg ikke. Hvad skal jeg gøre?

Hilsen Lars

“Fragtmanden efterlader bare min pakke foran hoveddøren – må han det?!”

Kære Lars

For det første skal du hurtigst muligt få spærret dit kort. Hvis nogen misbruger dit kort på nettet, har de formentligt stadig adgang til dine kortoplysninger, og det er vigtigt, at du begrænser dit tab. Dernæst skal du kontakte din bank og få et overblik over misbruget. Hos din bank kan du lave indsigelser over for de transaktioner, som du ikke selv har foretaget. Bliver dine indsigelser godkendt af banken, kan de føre dine penge tilbage til dig.

Hilsen Camilla Engel Post

“Min pakke er fanget i tolden – kan jeg undlade at betale og få mine penge tilbage?”

ONLINESHOPPERENS BREVKASSE OG CAMILLA ENGEL POST
Søndagsavisen og e-mærket vil gerne ruste danskerne til at handle på nettet. Derfor har vi i samarbejde startet ‘Onlineshopperens brevkasse’, hvor du kan skrive ind med spørgsmål til internethandel.
Har du et spørgsmål? Send det til online@son.dk, hvor ekspert Camilla Engel Post sidder klar til at svare på dit spørgsmål.
camillaengelpost

“Min vare var smadret da den kom frem – bærer fragtfirma eller webshop ansvaret?”

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes