Biograf- og koncertoplevelser koster danskerne dyrt i gebyrer

Hvis man køber biografbilletten i biografen, skal man ikke betale gebyr, men køber man den på nettet, koster det ekstra.

Hvis man køber biografbilletten i biografen, skal man ikke betale gebyr, men køber man den på nettet, koster det ekstra.

30-årige Nick F. Augoustakis går ikke af vejen for lidt god tjubang på det hvide lærred. Så da den seneste James Bond-film, ‘Spectre’, havde premiere, var han ikke sen til at gå på jagt efter nogle billetter til sig selv, kæresten og ’svigermekanikken’.

Valget faldt på Big Bio i Herlev, men til Herlev nåede den selvstændige unge mand aldrig. For da han skulle til at betale de 500 kroner for billetterne, blev han mødt af et gebyr på 10 kroner for at købe billetterne, hvilket gjorde ham rasende.

»Jeg kunne ikke se det, før det kom på til allersidst. Man får heller ikke at vide, hvad det skal gå til. Det kommer bare sådan snigende. Og så fik jeg simpelthen nok,« siger Nick F. Augoustakis, der derfor afbrød sin bestilling og i stedet købte billetterne bag skranken i sin lokale biograf på Frederiksberg.

30 kroner for billet til Bocelli
Nicks tilfælde er ikke unikt. En undersøgelse, som Søndagsavisen har foretaget, viser, at danske kulturforbrugere bliver overdænget med gebyrer, når de køber billetter på nettet.
Det gælder blandt andet hos to af de største billetdistributører til koncerter og events, Billetlugen og Billetto.

Drømmer man om at opleve den italienske smørtenor Andrea Bocelli i Forum i København til februar, koster det således et gebyr på 30 kroner oven i billetprisen, der for de billigste billetters vedkommende lyder på 450 kroner.

Er man fire personer, der vil til koncerten, koster det i alt 120 kroner i gebyrer.

Hvorfor skal det koste 49 kroner at betale med girokort?

Hvorfor skal man betale gebyr?
Søndagsavisen har de seneste uger sat fokus på gebyrer, som rammer danskerne. Blandt de henvendelser, vi har fået, har der været mange, der har undret sig over billetgebyrer.
For hvad er egentlig forklaringen på, at det skal koste så meget et købe nogle koncertbilletter?

Sådan forklarer Billetlugen sit gebyr:

»Vores indtjening kommer fra de gebyrer, der er forbundet med køb af billetter via Billetlugen. Billetgebyret kan være indeholdt i billettens pris, når arrangøren betaler gebyret, og når det betales af billetkøberen, tillægges det billettens pris,« lyder det i et mailsvar fra Billetlugens direktør, Christoffer Feilberg.

Søndagsavisen ville gerne have spurgt Billetlugen, hvorfor gebyret først fremgår, når man skal til at betale og ikke fra starten, og hvorfor gebyret på nogle billettyper eksempelvis er på 20 kroner og andre steder på 30 kroner – herunder, hvordan de forskellige priser afspejler sig i Billetlugens udgifter til at sælge den ene type billetter frem for den anden type – men virksomheden har ikke ønsket at stille op til interview.

Nethandel blev dyr: Postgebyret var højere end prisen på varen

Kun gebyr på nettet
Med over 13 millioner solgte billetter i 2015 er en tur i biografen blandt danskernes yndlingsaktiviteter i fritiden. Det kan dog være svært at undgå at betale for mere end selve billetten, hvis man ikke ønsker at købe billetten fysisk i biografen.

Foruden det gebyr, der er, hvis man ønsker at reservere billetter, og som i Nordisk Films biografer er på 10 kroner pr. reservation, er der i biografer på tværs af landet – både på kædeniveau og blandt de lokale biografer – gebyrer for at købe billetterne på nettet. Modsat forholder det sig i selve biografen, hvor det ifølge Søndagsavisens gennemgang ikke koster ekstra at købe billetten.

Hos CinemaxX, der har biografer i København, Odense og Aarhus, koster det en femmer ekstra at købe sine biografbilletter på nettet.

»Årsagen til, at vi ikke opkræver gebyr på fem kroner pr. transaktion i vores eget billetsalg i biograferne, er, at vi gerne vil give vores kunder mulighed for også at kunne købe billetter uden gebyr. Vi har desuden billetautomater i biografens billetsalg, hvor der heller ikke opkræves gebyr,« skriver administrerende direktør Kim Brochdorf i en mail til Søndagsavisen.

Hos CinemaxX betaler man desuden 1,39 kroner til Nets for at gennemføre betalingen. Men Kim Brochdorff mener ikke, at beløbet er noget særligt.

»Beløbene er ikke pr. billet, men pr. transaktion, der stort set altid indeholder flere billetter. Der er således tale om et beløb væsentligt under, hvad andre kulturudbydere opkræver i gebyr ved billetkøb til for eksempel fodboldkampe, koncerter og så videre,« skriver han.

Firmaernes fede gebyr-fidus: Så mange penge betaler du for at betale

Gør dem en tjeneste
Nick F. Augoustakis går ifølge eget udsagn i biografen 12-15 gange om året. Han erkender blankt, at 5-10 kroner ikke ligefrem er noget, der vælter budgettet. Alligevel bliver han stærkt provokeret, når han får opkrævningen:

»Det har intet med prisen at gøre. Det er princippet i et gebyr, der bare kommer på. Jeg vil gerne betale for en vare, men jeg gider ikke betale for alt muligt andet.«

Til hverdag arbejder Nick som selvstændig fysioterapeut. Her er det en stor hjælp, når kunderne booker deres aftaler i god tid. Og derfor synes han, det er helt uforståeligt, at det skal koste penge at købe eller reservere billetter på nettet, men ikke i biograferne.

»Når jeg booker i god tid på nettet, så ved de jo bedre, hvor mange de skal være på arbejde, og hvor mange billetter der mangler at blive solgt. Så jeg gør dem jo egentlig en tjeneste. Men takken er så, at jeg skal betale nogle ekstra penge,« siger han.

Oisters gebyrfinte: Så mange millioner scorer mobilselskabet på skjult gebyr

biografbillet

»Gebyret sikrer, at vi har et stabilt billetsystem«
En ekstra service til kunden. Sådan ser Kristian Jensen, markedsføringsansvarlig for Big Bio, på muligheden for at købe billetten på nettet. Derfor er det helt naturligt, at det koster 10 kroner mere end ved at købe i biografen, mener han.

Hvorfor skal det koste 10 kroner i gebyr at købe en biografbillet over nettet hos jer?

»Det er egentlig ret enkelt. Vi har et billetsystem tilknyttet vores biograf, som både kører vores fysiske salg og vores onlinesalg. Det er noget, vi lejer. Så gebyret sikrer, at vi har et stabilt billetsystem.«

Hvorfor er det lige præcis på internettet, det skal koste penge at købe billetter hos jer?

»Det er måden, de forskellige transaktioner bliver håndteret på. Fysisk i butikken er vi fuldstændig hands on med, hvad der sker, men lige så snart du ryger ud i cyberspace, har vi ikke længere kontrollen. Så sidder der nogle teknikere, der kan træde til og udbedre, hvis der sker en fejl eller lignende.«

Er en udgift ikke bare en udgift? Gør det en forskel, om det er en udgift til nogle teknikere eller dem, der tager imod bestillinger i biografen?

»For mig at se er det to forskellige ting. Du har et fysisk salg med en billetsælger, men lige så snart du kører det online, er det ude af vores fysiske rammer. Og der er vi jo nødt til at sikre os, at alt kører, som det skal.«

Men hvorfor er lige præcis driften af hjemmeside og bestilling af billetter en udgift, I eksplicit lægger oven i billetprisen?

»Omkostningerne forbundet med driften af billetsystemet er høje. Det er en stor investering for os som biograf, som kræver megen service og overvågning. Vi ser det som en sikring af de kunder, der vælger at købe online.«

Jeres husleje koster jo også penge. Hvorfor ikke et gebyr for den også?

»Vi har stilet efter at gøre det så enkelt som muligt for vores kunder. Og gebyr med gebyr på – det kan vi hurtigt blive enige om, ikke er særlig kundeinformationsvenligt.«

Kan du genkende billedet af, at man føler, at man gør jer en tjeneste ved at booke i god tid, så tingene kan køre planmæssigt?

»Jo, men hvis man som forbruger køber en billet, og systemet fejler, så er det jo også rart at kunne ringe ned til os, og at vi så kan ringe til vores udbyder med det samme.«

Tingene kan jo også gå galt nede i biografen, og der betaler man jo ikke ekstra for, at problemet kan løses?

»Ja, men der har vi kunden foran os, og der kan vi handle med det samme. Det er lidt sværere, når personen sidder hjemme i stuen. Derudover er det jo også en ekstra service for kunderne, at de har mulighed for at sidde hjemme ved spisebordet og vælge præcis de pladser, de ønsker.«

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes
1