Priserne rasler ned: Sodavandskrigen raser – her er de mest solgte mærker

I Bilka er tilbuddene på sodavand blevet så vigtige, at der er en skarp pris på sodavand hver eneste uge.

I Bilka er tilbuddene på sodavand blevet så vigtige, at der er en skarp pris på sodavand hver eneste uge.

Supermarkedernes intense kamp om kunderne har de seneste år fået priserne på sodavand til at styrtdykke.

Afgiften på sodavand blev halveret i midten af 2013 og senere fjernet i starten af 2014 i et forsøg på at bekæmpe grænsehandel. Siden er priserne fortsat med at rasle ned.

Fra midten af 2013 og helt frem til oktober i år er gennemsnitsprisen for en liter sodavand faldet med 31,9 procent, viser tal fra Danmarks Statistik. Det er først og fremmest priskrig i supermarkederne, der har gjort udslaget.

»Da afgifterne blev fjernet, kom der en stor opmærksomhed fra kunderne på sodavandspriserne. Det gjorde sodavand til en kampplads, hvilket har gjort det ret vigtigt at have skarpe tilbud på sodavand for at tiltrække kunder. Så jeg er slet ikke overrasket over, at vi har set så stort et prisfald,« siger Lars Aarup, analysechef i Coop, der driver Brugsen, Kvickly, Fakta og Irma.

Alene fra oktober sidste år til oktober i år er prisen på sodavand faldet med 9,3 procent.

Tømmermænd og snask? Derfor skal du droppe både pizza og sodavand dagen derpå

Billig sodavand giver kunder
Priskrigen har betydet, at supermarkeder nu skiftes til at have forskellige tilbud på halvanden liter sodavand til en 10’er eller en ramme dåsesodavand helt ned til 65 kroner eksklusive pant.

En gennemgang, som Søndagsavisen foretog i uge 44, viste eksempelvis, at samtlige supermarkeder, der udgiver en tilbudsavis, reklamerede med mindst ét tilbud på sodavand.

Og tilbudskampagnerne virker. I Coops butikker stiger antallet af kunder, når der er gode tilbud på sodavand. Det samme sker i Dansk Supermarkeds butikker Netto, Bilka og Føtex, bekræfter kæden.

»Lige så snart butikkerne registrerer, at forbrugerne reagerer godt på et tilbud, gentager man den succes, lige så ofte man kan. Det er sodavand et rigtig godt eksempel på. Det er ofte familier, der bliver trukket ind af gode tilbud på øl og vand, og de er gode kunder at få ind, for de lægger en del penge i andre varer også,« siger Bruno Christensen, der er ekspert i detailhandel, og påpeger, at øl og sodavand altid har været en vare, supermarkeder har brugt som trækplaster.

I Dansk Supermarked-kæden Bilka er tilbuddene på sodavand blevet så vigtige, at der er en skarp pris på sodavand hver eneste uge.

S: Farvel til sodavandsafgiften var en fejl

Sodavandsforbruget stiger
»Det er vi nødt til. Det har stor betydning for, hvor mange kunder der kommer ind i butikken. Det har høj prioritet at have skiftende tilbud på sodavand hver uge,« siger Mads Bløss Friis, varehuschef i Bilka i Fields.

De faldende priser har betydet, at danskernes forbrug af sodavand er steget markant. Fra 2013 til og med 2015 steg salget af sodavand med 48 millioner liter. Samtidig faldt sodavandssalget fra grænsehandlen med 20 millioner liter, hvilket sammenlagt betyder, at danskernes forbrug er steget med 28 millioner liter på to år – eller at hver dansker drak fem liter sodavand mere i 2015 end i 2013.

I Coop har man længe reklameret med økologi og bæredygtighed og slået sig op på at sige nej til buræg – hvorfor så samtidig bruge noget så usundt som sodavand til at vinde kunder?

»Nu er det jo ikke vores opgave at fortælle folk, hvad de skal spise og drikke. Dans­kerne vil have sodavand, og hvis vi ikke kan tilbyde dem det til en rigtig god pris, går de et andet sted hen. Så det er en vigtig vare for os,« understreger analysechef i Coop Lars Aarup.

Sundhedseksperter: Hold dig til et enkelt glas sodavand

HER ER DE MEST SOLGTE SODAVAND I DANMARK
  • Coca-Cola 28,1%
  • Pepsi Max 12,9%
  • Faxe Kondi 10%
  • Coca-Cola Zero 9,9%
  • Pepsi 3,4%
  • Faxe Kondi Free 2,4%
  • Fanta Orange 2%
  • Coca-Cola Life 1,6%
  • Lidl Freeway 1,6%
  • Sprite 1,4%
  • Tuborg Squash 1,4%
  • Fanta Exotic 1,4%
  • Harboe Cola American 1,2%
  • Coca-Cola Light 1%
  • Harboe Cola Classic 0,9%
  • Scweppes Lemon 0,9%
  • Nikoline Orange 0,9%
  • Harboe Topform 0,9%
  • Øvrige 1%

Kilde: Nielsen Dagligvareindeks, uge 39, 2016. Leveret efter aftale med Royal Unibrew

Her er endnu en grund til at droppe sodavanden

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes
1