Oplevelser i byen
Nyheder, debat og guides fra København
Lokale ugeaviser
Københavns erhvervsavis

Streamingtjenester banker tv-pakker

Streamingtjenester som Netflix er blevet en stor konkurrent til de traditionelle tv-pakker.

Streamingtjenester som Netflix er blevet en stor konkurrent til de traditionelle tv-pakker.

De traditionelle tv-pakker har de seneste år været under hårdt pres fra streamingtjenester som Netflix, YouTube og HBO Nordic, og det pres ser ikke ud til at blive mindre lige foreløbigt.

Et flertal af de danske forbrugere, som både har tv-pakke og mindst én betalt streamingtjeneste, er nemlig mest tilfredse med deres streamingtjeneste. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Søndagsavisen blandt 1.003 danskere.

I undersøgelsen angiver 53 procent, at de får mest værdi for pengene med deres streamingtjeneste, mens kun 30 procent peger på tv-pakken.

»Det er endnu et dybt bekymrende tegn for tv-selskaberne. Pakkestrukturen på tv-markedet kommer til at gå i opløsning inden for få år, det er jeg slet ikke i tvivl om. De her pakker giver ikke længere mening i en digital tidsalder,« siger Claus Bülow Christensen, der er digital analytiker for Zibra Digital Media Group.

Det betyder dog ikke, at de store danske tv-kanaler og tv-programmer vil uddø. Blot at de fremover i stigende grad vil blive leveret via digitale kanaler som streamingtjenester og apps i stedet for gennem tv-pakker, mener Claus Bülow Christensen.

Stor gennemgang af streaming-tjenester: Her får du de bedste tv-serier

Tv-pakker i krise

Danskerne bruger mindre tid på at se traditionelle tv-kanaler. I 2010 så en gennemsnitsdansker tv i 3 timer og 21 minutter om dagen. Det var faldet til 2 timer og 38 minutter om dagen i 2016.

Stadig flere nedgraderer eller opsiger størrelsen på deres tv-pakke. I 2010 havde 65 procent af befolkningen adgang til mindst 20 tv-kanaler. Det var faldet til 54 procent i 2016.

Kilde: Kilder: DR Medieforskning, Medieudviklingen 2010′ og ‘2016’

Vil bestemme tid og sted
En udlægning, som Jacob Mortensen, der er tv-direktør for Danmarks største tv-udbyder, YouSee, nikker genkendende til.

»Tidligere tilbød vi kun indhold via tv-kanaler, hvor du skulle være foran fjernsynet på et bestemt tidspunkt for at se et program. I dag giver vi også adgang til at vælge, hvad, hvor, hvornår og på hvilken skærm man gerne vil se det via tv-boks, apps og streaming. Og den udvikling fortsætter,« siger han.

Streaming knuser dvd’en: Så meget er salget faldet

Netop streamingtjenesternes on demand-tankegang, hvor man som bruger selv kan bestemme, hvad man ser, hvornår man ser det, og om man ser det på tablet, computer, mobil eller tv, har tv-selskaberne de seneste år kæmpet for at efterligne. Det er netop sket i et forsøg på at give mere værdi for pengene.

YouSee har eksempelvis gjort det muligt for kunderne også at se tv-kanaler på computer, tablets og smartphones, ligesom de har skabt et arkiv med udsendelser, så kunderne selv kan vælge, hvordan og hvornår de streamer det.

Det betyder allerede nu, at 1,2 millioner tablets, mobiler og computere tilgår YouSee-indhold hver måned.

Ny billig streamingtjeneste får hug

Prisen spiller stor rolle
»Der er sket en udvikling i folks adfærd, som vi skal følge med, og som vi også skal være med til at drive. Tv er allerede blevet streaming,« siger Jacob Mortensen og fortsætter:

»Vores oplevelse er, at når vores kunder opdager alle de muligheder, der er inkluderet i deres tv-pakke, så stiger tilfredsheden også.«

Claus Bülow Christensen tror dog ikke på, at tv-selskaberne vil have held til at sælge noget i pakker fremover.

»Hele deres måde at distribuere indhold på skal gentænkes og gøres digital. Prisen spiller også en stor rolle nu. Før i tiden betalte man bare tv-pakken ligesom el og vand, men når man kan få Netflix for 89 kroner om måneden, giver det jo ingen mening at betale 400-500 kroner for en tv-pakke. Det tænker folk nu over, og det er et problem for tv-selskaberne,« siger han.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes