Stort supermarkedstjek: Bilka har de billigste mærkevarer

Mærkevarer er nu billigere i Bilka end i discountbutikkerne.

Mærkevarer er nu billigere i Bilka end i discountbutikkerne.

Sværger man til at smøre brødet med ægte Nutella, klare forårsrengøringen med Ajax eller servere en Tuborg for gæsterne, så er Bilka den billigste butik at handle i.

Søndagsavisens pristjek af 21 mærkevarer i supermarkederne viser, at Bilka er billigere end selv discountkæderne Netto og Rema 1000 – og hele 75 kroner billigere end konkurrenterne Føtex, SuperBrugsen og Kvickly.

»Det er vigtigt for butikkerne at have skarpe priser på mærkevarer. Forbrugerne bruger det til at navigere efter, for de ved nogenlunde, hvad varen skal koste, og derfor kan de hurtigt placere en kæde på prisskalaen ud fra en bestemt mærkevare,« siger detailhandelsekspert Flemming Birch hos Birch og Birch Consumer Trends.

Det kommer ikke bag på ham, at Bilka vinder pristjekket på mærkevarer.

»De skal have den billigste kurv, for det er en strategi og en ambition. Kæden har arbejdet hårdt for, at priserne skal konkurrere med discountbutikkerne, så det havde været skuffende for Bilka, hvis de ikke havde vundet,« siger han.

Der er da også lettelse at spore, da vi tager kontakt til Bilkas direktør, Mark Nielsen.

»Det er fedt at se det her resultat. Vi har lagt en strategi om at have de bedste priser, så jeg er selvfølgelig glad for at se, at den strategi er lykkedes for os,« siger Mark Nielsen og uddyber:

»Det skal ikke være nogen hemmelighed, at det koster os penge at have så skarpe priser, men vi tror på, at det kan få kunder ind i butikken.«

Se hele pristjekket her

sådan har vi gjort
Pristjekket er foretaget i uge 17. Andre butikskæder er fravalgt, da de manglede nogle af varerne i deres sortiment. Butikskæderne har haft de indhentede priser til gennemsyn.
Varerne er udvalgt ud fra et lignende pristjek foretaget for cirka to et halvt år siden. Hvor vægten ikke svarer overens, er varens pris omregnet til en tilsvarende mængde.

»Mærkevarerne står stærkt«
Bilka-butikkernes placering er en væsentlig årsag til, at de er nødt til at have skarpe priser på mærkevarer for at lokke kunder til, siger partner og detailhandelsekspert i Deloitte Peter Mølkjær.

»Bilka ligger ikke på hvert gadehjørne, og mange skal starte bilen for at komme i Bilka. Danskerne kan lide at gøre et godt køb, og Bilka kan lokke kunder i butikken ved at have gode priser på mærkevarer. Når kunderne så er der, kan de også købe tv, cykler, tøj, grill, møbler og haveplanter, og Bilka tjener penge på de varer, folk ellers skulle i byggemarkedet eller sportsforretningen for at købe. Kunderne køber altså mere hos Bilka, som derfor kan have lavere priser på mærkevarer,« siger han.

At mærkevarerne har stor betydning, er eksperterne ikke i tvivl om.

»Mærkevaren står stærkt. Det er det sikre, genkendelige valg, og vi er frygtelige vanedyr. Og så er prisen på mærkevarer direkte til at sammenligne mellem butikkerne,« siger Flemming Birch og suppleres af Peter Mølkjær:

»Det er genkendelsens glæde. Man ved, hvad mærkevaren står for, og har set reklamen for Carlsberg i biografen og den glade familie i Nutella-reklamen. Det giver en større lykkefølelse at købe mærker, som man kan identificere sig med og tror, er gode for ens liv.«

Se hele pristjekket her

stillingen har ændret sig
Et pristjek med lignende varer blev foretaget for to et halvt år siden. Tre varer er taget fra, da en eller flere butikker ikke førte dem længere. To varer er skiftet ud. Sidst så stillingen således ud (billigste kæde først):
  1. Rema 1000
  2. Netto
  3. Bilka
  4. Føtex
  5. Kvickly
  6. SuperBrugsen
  7. SuperBest
Siden sidste tjek har Bilka altså overhalet Netto og Rema 1000, mens SuperBest har skiftet navn til Meny og er blevet billigere end Føtex, Kvickly og SuperBrugsen. Netbutikkerne var ikke med i det tidligere mærkevarepristjek.
Oplevelser i byen
Minby.dk - nyheder fra København
Lokale ugeaviser
Københavns erhvervsavis

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.