Brevkassen: Købte parfume og blev bundet til fordelsklub i 3 måneder – må de godt det?

Hej Camilla

Jeg meldte mig ind i en fordelsklub for at købe en billig parfume. Jeg har før meldt mig ind i sådanne klubber og så afmeldt mig hurtigt, så jeg ikke skulle betale for flere måneder.

Derfor troede jeg også, at det samme var muligt denne gang. Men da jeg havde modtaget min parfume og ville opsige mit abonnement, gik det op for mig, at jeg er bundet mig som medlem i minimum tre måneder, som jeg skal betale for.

Må de godt kræve det?

Hilsen
Pernille

Onlineshopperens brevkasse: Må butikker tage penge for at pakke gaven ind?

Kære Pernille

Ja, du kan faktisk bindes til et abonnement i helt op til seks måneder, hvis informationen bare er tydelig. Hvornår den er det, er en konkret vurdering. Mange er vant til at handle på nettet, og så kan det let komme til at gå så stærkt, at de helt overser vigtige informationer i forløbet.

Prøv at se fordelsklubbens købsforløb igennem igen og kig efter, om informationen om bindingsperioden fremgår? Og er den i så fald tydelig? Du kan også tjekke den ordrebekræftelse, du fik, da du købte parfumen. Der skal bindingsperioden nemlig også fremgå tydeligt.  

Det er langtfra tilstrækkeligt, hvis du f.eks. kun kan finde informationen i handelsbetingelserne. Hvis du samlet set vurderer, at oplysningen ikke har været tydelig nok, kan du klage til fordelsklubben.

Hvis det ikke hjælper, kan du klage til Center for Klageløsning, hvis du i alt har betalt over 1.000 kr. til fordelsklubben for parfume og abonnement.

Venlig hilsen
Camilla

Brevkassen: Må en webshop hæve prisen på en vare, jeg har lagt i kurven?

ONLINESHOPPERENS BREVKASSE OG CAMILLA ENGEL POST
Søndagsavisen og e-mærket vil gerne ruste danskerne til at handle på nettet. Derfor har vi i samarbejde startet ‘Onlineshopperens brevkasse’, hvor du kan skrive ind med spørgsmål til internethandel. Har du et spørgsmål? Send det til online@son.dk, hvor ekspert Camilla Engel Post sidder klar til at svare på dit spørgsmål.
camillaengelpost
Camilla Engel Post er chefjurist hos den danske certificeringsordning e-mærket, der arbejder for tillidsfuld e-handel mellem kunder og erhvervsdrivende. Camilla har arbejdet med familieret, it-ret og forbrugerrettigheder siden 2001.
Oplevelser i byen
Minby.dk - nyheder fra København
Lokale ugeaviser
Københavns erhvervsavis

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.