Netværk og data er vigtigere end snak

Netværksdækningen er vigtigst, når vi skal vælge mobilabonnement.

Netværksdækningen er vigtigst, når vi skal vælge mobilabonnement.

Når danskerne vælger mobilabonnement, er det ikke længere mængden af taletid, der er afgørende for, hvor vi lægger vores penge.

Klassisk taletid er gledet helt ned som fjerdeprioritet, når vi skal tegne abonnement, viser en undersøgelse, som YouGov har foretaget for Søndagsavisen.

I stedet har langt flere danskere fået fokus på teleselskabets netværksdækning, antallet af sms’er og mms’er og mængden af data i abonnementet, viser undersøgelsen.

»At ringe og tale er jo noget nær det sidste, man bruger sin smartphone til i dag. Det er alt det udenom, der er interessant. Det er spil, apps og underholdning i form af musik og videoer. Så vi går langt mere op i, at abonnementet giver os en stabil og hurtig bredbåndsforbindelse,« siger Torben Rune, der er teleanalytiker i rådgivningsvirksomheden Netplan.

Pristjek: Nye regler får telepriser til at stige

Vores ’sjette sans’
Danskernes klare førsteprioritet er en stabil netværksdækning.

Ifølge Nicolas Frederiksen, der er teleanalytiker for MobilKunden.dk, er det udtryk for, at mobiltelefonen er blevet »danskernes sjette sans«.

»Hvis der er noget, vi har svært ved at acceptere, så er det, at vi ikke kan komme på nettet på vores smartphone. Det er blevet for vigtigt for os. Om det er, fordi vi skal bruge vores app til togbilletten, Google Maps for at finde vej eller streamingtjenester til at blive underholdt, så skal det bare fungere,« siger Nicolas Frederiksen.

Han forklarer, at teleselskaberne er blevet klar over, at et stabilt netværk kan flytte kunder:

»De seneste år har de jo nærmest stået på tæerne af hinanden for at påstå, at de har den bedste netværksdækning, og reklameret med, at de har udbygget deres netværk. De er klar over, at folk går op i det her.«

En ud af syv har en farlig mobilvane

Ældre vil have taletid
Der er dog fortsat én gruppe i samfundet, som vægter antallet af taleminutter i mobilabonnementet højt.

En ud af fem over 60 år har mængden af taleminutter som et vigtigt parameter, mens det samme kun er tilfældet for fem procent af dem mellem 18 og 29 år.

»Mange af dem over 60 år er de kunder, som endelig har indset, at det er for dyrt at have en fastnettelefon, og som så er skiftet til mobiltelefoni for at spare penge. At de unge går så lidt op i taletid, afspejler bare, at deres kommunikation hovedsageligt foregår via nettet og på sociale medier. For dem er klassisk telefoni blevet sekundært,« siger Nicolas Frederiksen.

Ifølge Torben Rune vil der ikke gå mange år, før teleselskaberne helt stopper med at reklamere med mængden af taletid og udelukkende sælger dataabonnementer.

»Hvis du for 10 år siden havde præsenteret folk for en smartphone og de funktioner, den har i dag, så havde folk ikke kaldt det en telefon. Så havde man kaldt det en digital assistent. Fremover er det datapakken, der vil drive butikken, og derfor vil det også være dataabonnementer frem for teleabonnementer, man køber om et par år,« siger Torben Rune.

det er vigtigst for os

Ud over prisen hvad er så vigtigst for dig, hvis du skulle vælge nyt mobilabonnement i dag?

  • God netværksdækning 61%
  • Fri sms/mms 30%
  • Mængden af dataroaming 28%
  • Mængden af taletid 13%
  • At der er ekstra services tilknyttet (login til streamingtjenester osv.) 12%

Kilde: YouGov for Søndagsavisen. 1.016 respondenter har kunnet give op til to svar.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes