Netflix bider store tv-kanaler i haserne

42 procent af de danske husstande har nu adgang til Netflix. Tjenesten vil fremover satse på mere dansk indhold.

42 procent af de danske husstande har nu adgang til Netflix. Tjenesten vil fremover satse på mere dansk indhold.

Når Netflix 16. oktober runder fem år i Danmark, bliver der med stor sandsynlighed serveret champagne og lagkage på kontoret.

Danskerne har nemlig taget så godt imod Netflix, at tjenesten har overhalet en lang række etablerede tv-kanaler, når man måler på, hvor mange husstande Netflix er tilgængelig i.

En YouGov-rundspørge for Søndagsavisen viser, at 42 procent af de danske husstande har adgang til Netflix. Det svarer til mere end 1,1 million husstande.

Så mange snyder og deler streaminglogin

Sammenligner man det tal med tilgængeligheden af tv-kanaler, er Netflix i top-20 over de kanaler, som er til stede i flest danske hjem.

Det viser beregninger, som Søndagsavisen har foretaget på baggrund af tal fra Danmarks Statistik.

»Det er voldsomt. Netflix har skabt den her succes med engelsksproget indhold i et land, hvor forbrugerne traditionelt set i høj grad efterspørger danske film og serier. Det er virkelig bemærkelsesværdigt,« siger Rasmus Larsen, der som redaktør på FlatpanelsDK følger det danske tv- og streamingmarked tæt.

Fremtidens tv-kanal
Heller ikke Claus Bülow Christensen, der som digital analytiker for Zibra Digital Media Group følger Netflix tæt, havde set det komme.

»Omfanget af succesen er kommet bag på mig. Netflix har været dygtige til at levere et produkt, hvor folk føler, at de får noget for pengene. I dag er det lige så naturligt at se Netflix som at se tv. Så på ret kort tid har de formået at blive fremtidens tv-kanal, og det er en gigantisk succes,« siger Claus Bülow Christensen.

Flere ting gør sig gældende, når man skal forklare Netflix’ succes, mener begge analytikere.

Test af streamingtjenester: Stor forskel på top og bund

Vigtigst er bredden i det indhold, der ligger på tjenesten, så der er film og serier, som appellerer til alle aldersgrupper. Herefter kommer en overkommelig abonnementspris, teknisk stabilitet og høj brugervenlighed – og så har det været afgørende, at Netflix har været tilgængelig på alt fra smartphone og computer til tv og tablet fra starten.

»Der red de med på en teknologisk udvikling og ramte plet. De første år brugte de fleste Netflix på små skærme som tablets og computere. Folk var virkelig klar til deres koncept,« siger Rasmus Larsen.

For at sikre fortsat fremgang i Danmark har Netflix nu planer om at producere dansk indhold, som eksempelvis også kan appellere til det ældre publikum.

»I juni startede produktionen af den første originale danske serie, ‘The Rain’, i Danmark. I denne serie arbejder vi med dansk talent både foran og bag kameraet, og vi er yderst spændte på at bringe dansk storytelling ud til et globalt publikum,« skriver Netflix i en kommentar til Søndagsavisen.

De skriver desuden, at de fremover vil satse på mere dansk indhold.

Top-30

Tilgængelighed i danske husstande:

1. DR 1 98%

2. DR 2 97%

3. DR K 93%

4. DR 3 92%

5. TV 2 92%

6. DR Ramasjang 88%

7. DR Ultra 81%

8. TV3 72%

9. TV 2 Charlie 6 9%

10. Kanal 5 67%

11. Kanal 4 61%

12. TV 2 News 61%

13. TV 2 Zulu 59%

14. TV3+ 52%

15. 6’eren 50%

16. TV3 Puls 48%

17. TV 2 Fri 48%

18. Discovery Channel 42%

19. Netflix 42%

20. Canal 9 41%

21. Animal Planet 40%

22. National Geographic 38%

23. Eurosport 37%

24. Disney Channel 37%

25. TLC Danmark 36%

26. TV3 Sport1 35%

27. MTV 34%

28. Cartoon Networks 34%

29. Eurosport 2 33%

30. TV3 Sport 2 33%

Kilde: Danmarks Statistik, YouGov for Søndagsavisen

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes
1