Oplevelser i byen
Nyheder, debat og guides fra København
Lokale ugeaviser
Københavns erhvervsavis

Sådan vil supermarkeder afskaffe køer ved kassen

Snart kan man gå ud af supermarkedet med sine indkøb uden at stå i kø ved kassen eller løfte varerne op af vognen.

I 2018 udruller Coop systemet ‘Bip og betal’ – i første omgang til alle godt 400 Fakta-butikker – hvor kunderne selv kan scanne varerne på turen rundt i butikken. Både scanning og betaling foregår med mobilen, og kunderne slipper for kassekøen.

»Man springer kassen over og går uden om køen. Vi vil gerne gøre det så let og hurtigt som muligt for kunderne at handle i vores butikker. Mange indkøb sker i tiden mellem arbejde og aftensmad, og det er en stressende situation, som vi gerne vil gøre lettere for vores kunder,« siger koncerndirektør i Coop Jan Madsen.

Test af ‘Bip og betal’: Smart system med flere børnesygdomme

Vil hjem til familien
Ifølge Karsten Koch, der er partner i konsulenthuset Meng & Company og rådgiver virksomheder om service, har familier aldrig været så stressede, som de er nu.

»Vi har allesammen prøvet at stå som nummer otte i køen, og det er surt, når man gerne vil hjem til familien. Bare 5-10 minutter i kø kan føles som spildtid, hvis man skal nå hjem og lave mad,
eller børnene sidder og venter i bilen,« siger Karsten Koch.

I Coop har ‘Bip og betal’ kørt som prøve i syv butikker, og ledelsen er positivt overrasket over testen. Derfor er det planen, at det ud over i Fakta skal rulles ud i resten af koncernens butikker, der tæller Brugsen, Irma og Kvickly. Ingen af stederne er der planer om at afskaffe de bemandede kasser, selvom kunderne fremover vil kunne betjene sig selv.

»Vi kigger hele tiden på nye løsninger, der skal gøre det mere bekvemt for kunderne at købe ind. I udlandet findes butikker, der er bemandingsfrie i noget af åbningstiden. Så lukker kunderne sig selv ind, og der er videoovervågning. Det er en udvikling, vi følger,« siger Jan Madsen.

Det handler om at gøre det så nemt for forbrugerne som muligt, siger Mikkel Pii, der er partner og medejer i konsulentfirmaet Retail Consulting Company, som rådgiver detailhandlen.

»Vi kan få det, vi vil have, hele døgnet, så nu handler det om at gøre det nemt for kunderne. Convenience er den store trend lige nu – det skal være nemt og hurtigt,« siger han.

Supermarkeder i kundekamp på Facebook

fremtidens supermarked

Amazon-butikken i Seattle er et billede på fremtidens teknologiske supermarked. Her scanner man en kode i en app i indgangen, og så foretager man sig ikke andet end at tage sine varer og gå ud.

Hvad man tager, registrerer systemet selv, ligesom det også opdager, hvis man fortryder og sætter en vare tilbage på hylden. Karsten Koch fra Meng & Company forudser, at Amazon-konceptet er næste skridt inden for en årrække.

Pakkede varer og kort kø
Hos Dansk Supermarked ser man også på løsninger, der gør indkøbene nemmere for kunderne. Bilka lancerer snart et koncept, hvor man vælger sine varer online og afhenter dem færdigpakket.

Føtex har kasser, hvor man selv kan scanne sine varer, mens Bilka og Lidl begge har et loft over, hvor mange der må stå i kø ved kassen.

»Jeg tror godt, at det kan blive et konkurrenceparameter i kampen om kunderne, hvem der kan tilbyde den nemmeste og hurtigste løsning uden kassekøer. Det vil være meget attraktivt for nogle kunder, at de kan være ude af butikken på tre minutter, hvis de kun skal have lidt brød, yoghurt og mælk. Det vil helt sikkert betyde noget,« siger Karsten Koch og tilføjer, at vi fra nu af løbende vil se smartere teknologier i supermarkederne.

Mikkel Pii understreger, at det er vigtigt, at ny teknologi også virker i praksis.

»At gøre indkøbsoplevelsen så let som muligt for kunderne, blandt andet ved at lade dem ‘slippe hurtigt ud igen’, vil absolut være en positiv ting for nogle kunder. Men hvis løsningerne ikke fungerer gnidningsfrit, vil det afføde en endnu større irritation,« siger han og tilføjer, at det vil tage lang tid, før kunderne i stor stil tager teknologien til sig.

»Der vil formentlig gå noget tid, inden vi får afskaffet kasseassistenterne, og kunderne klarer sig hele vejen igennem på egen hånd,« spår han.

Stort supermarkedstjek: Bilka har de billigste mærkevarer

supermarkedernes selvbetjeningsløsninger

Coop: Gå uden om kassen

Hvad?
‘Bip og betal’ er et betalingssystem på mobiltelefonen, hvor man kan gå uden om kassen.

Hvordan virker det?
Man henter en app og scanner hver vare, når man har taget den. Varen kan lægges i en pose i vognen eller kurven med det samme. Når man kommer til udgangen, betaler man via appen. Man kan blive udtrukket til kontrol.

Hvem og hvornår?
Lige nu er det på prøve i syv Kvickly- og SuperBrugsen-butikker. Men Fakta bliver den første kæde, hvor alle de godt 400 butikker får systemet. Det sker i løbet af 2018. Det er planen, at resten af Coops butikker – Irma, Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen og LokalBrugsen – begynder at få ‘Bip og betal’ fra andet halvår 2018, og alle skulle gerne have systemet i løbet af 2019.


Føtex: Scan selv varerne

Hvad?
Selvscanningskasser.

Hvordan virker det?
Der kan være seks-otte selvscanningskasser på samme plads, som to normale kassebånd optager. De kunder, der har få varer, kan komme hurtigere igennem kassen og optager ikke plads i køerne til de andre kasser. Kunderne scanner selv varerne, pakker dem og betaler med kort eller kontant.

Hvem og hvornår?
Næsten alle Føtex-butikker har det. Føtex er ved at opgradere selvscanningskasserne til nyere, der fungerer bedre, er hurtigere og har en bedre brugerflade.


Bilka: Hent dine færdigpakkede varer 

Hvad?
‘Click and collect’. Det betyder, at man bestiller varerne over nettet og afhenter dem i varehuset.
Hvordan virker det?
Man bestiller varerne online og kan hente dem enten senere samme dag eller dagen efter. Varerne hentes som i en slags drive through i vareudleveringen, så man ikke behøver at stå ud af bilen. Alle Bilkas dagligvarer kan bestilles over nettet, og man opnår de samme rabatter og tilbud hver uge, som hvis man handler i den fysiske butik. Det koster et mindre gebyr (omkring 20 kroner) pr. handel.

Hvem og hvornår?
Det har kørt som test, og om få måneder starter konceptet i første omgang i
to Bilka-butikker i Hundige og Tilst.

Bilka har desuden i alle varehuse indført en regel om, at der ikke må være mere end to personer foran dig i køen. Hvis der er flere, åbner Bilka en kasse mere. Køgarantien gælder dog ikke, hvis alle kasser er åbne i forvejen.


Det siger de andre kæder 

Netto:
De mange kunder er udfordringen for Netto. Der er ikke plads til selvscanningskasser, når man ønsker at beholde bemandede kasser. Der er lige nu 29 døgnåbne Netto-butikker, og det fordeler lidt af kundestrømmen ud på døgnet.

Er der så ikke udsigt til kortere køer i Netto?
»Vi arbejder altid på, at der er nok mennesker på arbejde i kassen. Men i nogle butikker, især i København og Aarhus, er der mange kunder i spidsbelastningsperioderne,« siger Kasper Reggelsen, kommunikationskonsulent i Dansk Supermarked.

Coop vil udrulle ‘Bip og betal’ i Fakta. Vil man ikke gøre noget i Netto?
»Vi kigger hele tiden på nye smarte løsninger, men har ikke nogen konkrete planer, som vi er parate til at fortælle om lige nu. Men det kan pludselig gå enormt stærkt,« siger Kasper Reggelsen.

Aldi:
Er i gang med at forlænge deres kassebånd, så kunderne bedre kan pakke varerne.

Meny, Spar m.fl. (Dagrofa):
»Vi har fortsat ambitioner om at ville teste og afprøve ‘self­checkout’ i udvalgte butikker fra Dagrofas kæder – men testen er ikke tidsbestemt og har ikke været gennemført,« oplyser kæden i en mail.

Lidl:
»I Lidl har vi et koncept, som hedder ‘1+2’. Altså én kunde er ved at blive betjent, mens maksimalt to kunder venter i køen. Når endnu en kunde nærmer sig køen, åbner vi endnu en kasse,« skriver kommunikationskonsulent Henriette Tang Vinkel.
Rema 1000
»Hos Rema er det den lokale købmand, der håndterer udfordringen med køer ved kassen. De forskellige tiltag vil variere fra butik til butik,« oplyser Mads Nysted, salgsdirektør i Rema 1000.

 

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes