Oplevelser i byen
Nyheder, debat og guides fra København
Lokale ugeaviser
Københavns erhvervsavis

Fremtidens bil er uden rat og pedaler

Audi Aicon har hverken rat eller pedaler og kan køre selv.

Audi Aicon har hverken rat eller pedaler og kan køre selv.

Det oftest stillede spørgsmål på den store internationale biludstilling i Frankfurt er: Hvornår kommer de selvkørende biler? Det er nemt at svare på: De er her allerede.

Til oktober lancerer Audi et system herhjemme, der kan overtage rat og pedaler op til 60 km/t. Føreren har stadig ansvaret, men skal blot overvåge kørslen.

Bilen danner sig et overblik over omgivelserne via radar, sensorer og kameraer, og det er denne teknologi, der også vil kunne køre bilen andre steder end på motorvejen.

»I dag kan bilerne køre sig selv 99,5 procent af tiden, hvor der alligevel bare er tale om kedelig og forudsigelig kørsel,« siger Mark Adams, vicepræsident for Toyota Europa.

Bøderne vælter ned over bilister og pendlere

Plasticpose eller barn?
»Problemet er den sidste halve procent. Mennesker har en god evne til at kunne træffe hurtige beslutninger, og det er svært at lære en computer. Hvis der blæser en plasticpose ud foran dig, vil du bare køre den over. Men er det et barn, vil du bremse. Bilen skal lære at kende forskel, så den ikke bremser i tide og utide, og det er kompliceret,« lyder forklaringen.

Tyske Bosch, der leverer elektroniske systemer til de fleste bilmærker, arbejder intensivt på at gøre softwaren mere intelligent og give den evnen til at lære, så bilen udnytter andre bilers erfaringer og bliver klogere med tiden.

Ifølge Mark Adams vil der kun gå et par år, før selvkørende biler også vil kunne mestre uforudsigelige hændelser i trafikken som at reagere korrekt, hvis der triller en bold ud på kørebanen. Det er en ufarlig situation – men det er det ikke, hvis der kommer et barn løbende efter bolden.

Åbn bildøren med højre hånd, og spar cykelliv

I virkeligheden er det ikke den selvkørende teknologi, der er den største udfordring. Det er derimod menneskets naturlige skepsis over for ny teknologi.

»Vores børnebørn vil være bestyrtede, når vi fortæller, at man helt op i starten af 2020’erne tillod folk at styre deres egne biler på veje med modkørende trafik. Vi har for længst udviklet teknologi, der kan forhindre biler i at køre ind i hinanden og dermed undgå langt de fleste alvorlige trafikulykker. Men folk er forståeligt nok skeptiske over for at lade en computer køre deres bil,« siger Mark Adams.

Toyota og de andre globale bilproducenter indfører den nye teknologi løbende. I dag har selv de billigste biler nødbremse og vognbaneassistent, men vi skal frem til 2030 eller senere, før bilerne vil kunne køre helt uden menneskelig hjælp.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes