Priskrigen er gået i stå: Derfor stiger prisen på telefoni

Det var et gyldent årti for danske mobilkunder.

Forbrugerne fik kastet mobiltelefoner i nakken, når de tegnede abonnement, og over en 10-årig periode faldt priserne på mobiltelefoni med godt 70 procent, har Telebranchen vurderet. Kampen om kunderne var historisk hård.

Men så stoppede alle pludselig op. I slutningen af 2015 hævede de førende teleselskaber priserne på de billigste abonnementer med 10 kroner, og i marts 2016 steg priserne igen. Da EU-reglerne om fri roaming i EU-lande blev vedtaget i foråret 2017, fik priserne endnu et nøk op.

På to år er priserne for de billigste abonnementer steget med alt fra 10 til 50 procent hos en lang række selskaber.

Hvad skete der?

»Priskrigen stoppede hovedsageligt, fordi selskaberne ville øge indtjeningen. Efter 10 magre år med voldsom priskonkurrence var der et ønske om – og til dels behov for – at tjene lidt mere. Siden har vi set en række prishop, hvor selskaberne har fulgt hinanden op i pris, og det kan så småt aflæses på deres bundlinjer,« forklarer Nicolas Fredriksen, teleanalytiker hos MobilKunden.dk.

Forbrugerrådet Tænk om stigende priser: »Der er noget galt«

Det har haft indflydelse på prisstigningerne

Investeringer i netværk
Overgangen fra 3G- til 4G-netværket kostede selskaberne milliarder af kroner i investeringer, og den øgede mængde datatrafik har også betydet, at selskaberne har måttet opgradere og vedligeholde netværket. Penge til de investeringer er blandt andet hentet via prisstigninger.

Færre nye selskaber
I en periode i 00’erne gik der ikke en måned, uden at nye små selskaber opstod ud af ingenting og pressede priserne i bund. De seneste år har der været langt færre af de selskaber og derfor et mindre prispres.

Mere fyld i pakkerne
I mange år konkurrerede selskaberne udelukkende på taletid og sms’er, men nu er selskaberne begyndt at fylde mere indhold og data i pakkerne. Jo mere indhold, desto højere pris.

Indblanding fra EU
Selskaberne er via EU-lovgivning blevet pålagt, at deres kunder ikke skal betale ekstra for at bruge deres mobiltelefoner i andre EU-lande. Det koster selskaberne penge, hver gang en kunde rejser til udlandet, hvor det før i tiden udgjorde en ekstra indtægt. Prisstigninger skal dække det tab.

Kilde: Nicolas Fredriksen, Torben Rune

Mere værdi for pengene
Blandt de analytikere og teleselskaber, Søndagsavisen har talt med, er der generelt enighed om én ting: Priserne var i starten af 2015 kommet så langt ned, at det var blevet svært for selskaberne at skille sig ud på prisen alene, hvis det skulle hænge sammen økonomisk.

»Da priskrigen på mobiltelefoni startede, var priserne så urealistisk høje, at teleselskaberne kunne sænke priserne med 30, 40 og 50 procent og fortsat have en god forretning. Den tid er ovre,« siger Torben Rune, der er medstifter af konsulentvirksomheden Netplan. Han suppleres af Nicolas Frederiksen:

»I dag er kunderne nede i at kunne spare 10-20 kroner om måneden på at skifte selskab. Da priskrigen var mest intens, kunne man i perioder nærmest spare flere hundred kroner om måneden. Det er ikke længere tilfældet, og derfor er prisargumentet ikke lige så stærkt.«

I stedet har konkurrencen de seneste år i stigende grad handlet om at give kunderne mere for pengene. I takt med at priserne er steget, er mængden af data i abonnementerne steget, og flere af selskaberne er begyndt at inkludere streamingtjenester, magasiner, rabatordninger, musiktjenester og andre ekstra tjenester.

»Det har man blandt andet gjort for at fjerne kundernes fokus fra den rene pris. Man vil skabe en fortælling om værdi for pengene,« forklarer Torben Rune.

Hos teleselskaberne er der ikke den store vilje til at erklære priskrigen død, når Søndagsavisen får dem i røret.

Test: Gode mobiler til billige penge

DANSK TELEMARKED BLANDT DE BEDSTE I EU

På trods af de seneste års prisstigninger er Danmark fortsat et af de bedste EU-lande at være mobilkunde i.

Ifølge en rapport fra Europa-Kommissionen i 2016 er Danmark, Storbritannien, Letland og Italien de fire lande med de mest konkurrencedygtige datapriser ud af de 28 lande i EU. Prisen for en gigabyte data i Danmark var i 2016 45 procent under gennemsnittet i EU.

Dog viser samme rapport, at datapriserne i Danmark er steget med seks procent mellem 2015 og 2016, mens de i resten af EU-landene gennemsnitligt er faldet med syv procent i samme periode.

Kilde: Mobile Broadband Prices, 2016, European Commission

En sund konkurrence
Hos markedslederen, YouSee, erkender vicedirektør Kasper Ørtvig, at »der er sket en opbremsning i jagten på konstant lavere prispunkter«, men han tilføjer:

»Jeg synes stadigvæk, at der er ekstremt meget konkurrence i markedet.«

Hos Telia siger pressechef Rasmus Avnskjold, at der fortsat er priskonkurrence, men at den »bare ikke er så hidsig, som den har været«.

Hos 3 er privatkundedirektør David Elsass »til dels uenig i«, at priskrigen er slut:

»Den udfolder sig bare på en anden måde i dag. Kunderne får markant mere for pengene, end de gjorde for to år siden,« siger han.

Netværk og data er vigtigere end snak

Men hvad så nu? Er tiden med faldende telepriser slut?

»Nej. Lige nu puster selskaberne ud og venter på, at en af konkurrenterne gør noget. Når en af de store – eksempelvis YouSee – bruger prisen til at kapre kunder igen, så ruller bolden,« siger Torben Rune.
Samme opfattelse har Nicolas Frederiksen.

»Jeg tør godt garantere, at vi vil se nye fremstød. Det er bare et spørgsmål om tid.«

Pristjek: »Pakker er overflødighedshorn«

Du skal af med mellem 99 og 169 kroner om måneden, hvis du vil have en mobilpakke, som dækker den gennemsnitlige danskers behov, viser Søndagsavisens pristjek.

Gennemsnitsbehovet er minimum 5 GB data, 2,6 timers taletid, 73 sms’er og 18 mms’er om måneden, viser beregninger ud fra Telestatistikken for andet halvår 2016.

Ofte indeholder de pakker, der ligger tættest på gennemsnittets behov, langt mere end det.

»De er rene overflødighedshorn, hvor man ender med at betale for langt mere, end man reelt har brug for. Så kan det godt være, at priserne er relativt billige i forhold til andre lande, men hvor relevante er de her pakker for forbrugerne?« spørger Nicolas Fredriksen fra MobilKunden.dk.

Han opfordrer til, at man som forbruger sætter sig grundigt ind i sit forbrug, før man beslutter sig for, hvilket abonnement man vil have.

om tjekket: Der er taget udgangspunkt i, at abonnementerne som minimum indeholder danskernes gennemsnitlige månedlige forbrug: 2,6 timers tale, 73 sms’er, 18 mms’er og 5 GB Data.
De skal ligeledes kunne bruges i udlandet. Tjekket er foretaget den 18/9-2017. Vi tager forbehold for efterfølgende ændringer.

Klik på grafikken for større tekst.

Oplevelser i byen
Minby.dk - nyheder fra København
Lokale ugeaviser
Københavns erhvervsavis

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.