Tre sjove produktnyheder: Chokoladepizza, hundeis og champagnechips

Chips med smag af trøffel, champagne, kaviar eller skinke

Da der var generationsskifte i det spanske familiefirma Torres, satte næste generation sig for at tænke helt ud af boksen. I forvejen producerede de chips med olivenolie. Olien erstattede de med smag fra verdens dyreste delikatesser som trøffel, kaviar, iberisk sortfodsskinke og champagne.

Jon Fuglsang, madsociolog på Professionshøjskolen Metropol:

»Chips smager ikke af meget i sig selv. Idéen om at koble dem med andre populære smage rammer et hul i markedet, for chips har ikke udviklet sig på samme måde som for eksempel is med mange nye smagsvarianter. Med chips hænger vi lidt fast i dem, der også var i 80’erne og 90’erne. Vi køber dem, vi plejer at spise. Chips med kaviar, trøffel, champagne og sortfodsskinke passer godt ind i tidens trend, hvor man hellere skal have lidt af god kvalitet end store mængder af det usunde. Og kvaliteten vil vi gerne betale lidt ekstra for – ligesom med Johan Bülows lakridser.«

Vilde priser: »Koster de skumfiduser 100 kroner?«

Forhandlere: Nogle Meny- og Irma-butikker forhandler et varierende udvalg. Pris omkring 35 kroner for 150 gram. Kan også købes i mindre poser hos lb-vin.dk.


Chokoladepizza

Dr. Oetker har i årevis forsynet den danske husmor (og -far) med alt fra bagepulver til kagecreme og pulverbudding. Men den familieejede tyske virksomhed forstår også at forny sig. I 2015 fik vi pizzaburgeren. I 2017 synes Dr. Oetker, at vi er klar til en chokoladepizza. Den består af en tynd, sød bund med kakao og et fyld af lys, mørk og hvid chokolade på chokosovs.

Madsociolog Jon Fuglsang:

»To ting, som mange godt kan lide, er sat sammen her. Pizza og chokolade. Det lyder ikke som en sund retning at gå i. Og det er helt klart en dessert og ikke et hovedmåltid. Målgruppen er nok dem, der holder ferie fra den sunde livsstil, eller dem, der generelt gør oprør mod sundhedsanbefalingerne og siger: ‘Nu giver vi los’.«

Forhandlere: Mange – men ikke alle – Meny-, Spar- og Min Købmand-butikker har chokoladepizzaen, og Dr. Oetker arbejder på at få den ud i flere butikskæder. Set til cirka 40 kroner.

Billige varer har samme indhold som dyre mærker


Is til hunde

»Har du følt dig skyldig i at spise is og snacks foran din hund? Det behøver du ikke længere!« Sådan lyder starten på en pressemeddelelse, som redaktionen modtog denne sommer. Afsenderen er Hugo & Celine, der i 2016 udrullede tre is for hunde på det svenske marked.

Turen er nu kommet til de danske firbenede, der får tre varianter: okselever, elgkød og laks. Isen tager hensyn til hundens fordøjelsessystem, lover producenten. Den er laktosefri og sødet med kokossukker og agavesirup – og den er i øvrigt økologisk. Velbekomme. Eller vuf, vuf.

Madsociolog Jon Fuglsang:

»Det lyder lidt sjovt. Det er humanisering af kæledyret – at man tillægger hunden menneskelig smag. Det siger noget om, hvilken rolle hunden spiller i nogle menneskers liv. Man vil gerne forkæle sin hund, som man forkæler sig selv. Spørgsmålet er, om det mest er for ejerens eller hundens skyld. Det er at skeje lidt ud og gå lidt over grænsen med vilje, når man køber hundeis til sin hund.«

Forhandler: Nemlig.com. Bæger med 120 milliliter koster 38 kroner.

Irma presset af luksusbølge

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes