Økologi kan blive den nye normalvare

Økologiske gulerødder har mange allerede taget til sig.Fremover vil endnu flere varer blive økologiske.

Økologiske gulerødder har mange allerede taget til sig.Fremover vil endnu flere varer blive økologiske.

Når du om fem-ti år står i supermarkedet og køber mælk, æg og brød, er der en stigende sandsynlighed for, at det vil være økologiske varer, du putter i kurven – uden at skænke det en tanke.

Salget af økologiske varer har nemlig fået så kraftigt momentum, at det inden for en årrække kan nærme sig et niveau, hvor økologi vil blive en standardvare.

»Salget af økologi har nu bredt sig fra kun at være et storbyfænomen til at omfatte hele landet. Det er forskellige ting, som skubber bag på udviklingen. Lige nu handler det for mange om at undgå sprøjtegift. Andre gange er det dyrevelfærds-spørgsmålet, der driver det. Det skifter lidt, men økologi er i konstant fremgang,« siger Flemming Birch, forbrugerekspert i Birch og Birch.

Derfor varierer det, hvor meget ekstra du skal betale for økologi

Forbrugerne vil forvente det
Salget af økologi er steget 10 år i træk og steg igen med 12 procent i første halvår af 2017, viser tal fra Økologisk Landsforening.

Den udvikling vil forsætte, men der er langt til 100 procent økologi, siger Flemming Birch. Han mener dog, at forbrugerne allerede nu i et vist omfang forventer, at nogle af de prædikater, der klæber til økologi, bliver en ny standard.

»Vi kommer til at se en stor bevægelse, hvor ting som dyrevelfærd, bæredygtighed, og at varerne ikke er sprøjtede, er noget, vi kommer til at tage for givet. Det bliver en standard, forbrugerne forventer, og hvis varerne ikke lever op til det, vil man reagere negativt. Det vil butikkerne gradvist skulle rette ind efter,« siger Flemming Birch.

Dyrevelfærd er ikke sort og hvid: Økologiske dyr lider også

Ifølge Louise Byg Kongsholm, der er direktør for trendinstituttet Pej-gruppen, er der allerede en række varer, hvor økologi er på vej til at blive den nye norm. Hun peger på mælk, æg, grønt, frugt, havregryn, mel og pasta.

»Det er her, hvor der er bredest appel, og hvor omsætningen i første omgang er blevet mere og mere økologisk. Økologi er gået fra at være en lille nichetrend for 10 år siden til at blive mainstream. Det er ikke længere noget nyt, hypet, anderledes, og som kun få udvalgte forbrugere interesserer sig for. Det er noget, vi alle er en del af,« forklarer hun.

Hos Danmarks Naturfredningsforening har man i en årrække aktivt arbejdet for at få 100 procent økologi i Danmark. Det er senest sket sammen med Coop i kampagnen ‘Øktober’, som skabte voldsom debat.

Køber man først økologisk, hænger vanen ved – læs hvorfor

Bedre for alle
»Vi prøver at gøre forbrugerne klar over, hvad det er, de indtager, når de spiser konventionelt frem for økologisk. Når vi laver de her kampagner, skubber det bag på salget, og det er vi glade for, fordi det er bedre for os selv, drikkevandet og naturen, når der ikke sprøjtes på grønne arealer,« siger Ella Maria Bisschop-Larsen, præsident for Danmarks Naturfredningsforening.

Hun tror på, at 100 procent økologi er muligt på sigt.

»Efterhånden vil økologi blive normalt. Der er langt til 100 procent økologi, men det går den rigtige vej, og i øjeblikket er det forbrugerne selv, der driver udviklingen. Folk er blevet mere opmærksomme på, hvad de spiser, så jeg tror, at det her vil fortsætte,« siger hun.

Så meget økologi køber vi
  • Det samlede salg af økologi forventes at være knap 14 milliarder kroner i år. En fordobling i forhold til for fem år siden.
  • Økologi udgjorde i 2016 10 procent af markedet – tre gange så meget som for 10 år siden.

Kilde: Kilde: Økologisk Landsforening

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.