Sådan kan du spare tusindvis af kroner på tv og streaming

Du kan hente store besparelser ved at undersøge tv- og streamingmarkedet og skræddersy din egen tv-løsning.

Du kan hente store besparelser ved at undersøge tv- og streamingmarkedet og skræddersy din egen tv-løsning.

For Chenette og Lasse Viese fra Løgstør var det endnu en mail om prisstigninger, der fik bægret til at flyde over. De havde i forvejen talt om, at de brugte mange penge på tv-pakken. Mailen fra tv-selskabet var det sidste lille skub, der fik dem til at handle.

»Det var simpelthen for dyrt, i forhold til hvor meget vi brugte det, så vi tog en beslutning og opsagde det helt. Nu bruger vi andre løsninger, der dækker vores behov helt fint, og det sparer vi faktisk tusindvis af kroner på,« fortæller Chenette Viese.

Ligesom familien i Løgstør har danskernes udgifter til tv-pakker og streamingtjenester været faldende de seneste år.

Da Netflix kom på markedet i efteråret 2011, brugte en gennemsnitlig dansk husstand 6.299 kroner om året på tv-pakker, streamingtjenester og medielicens. I 2016 var det faldet til et gennemsnit på 5.212 kroner om året, viser tal fra Danmarks Statistik.

Nye YouSee-stigninger frustrerer

Smidige og fleksible
»Det er på mange måder en naturlig udvikling. Vi er gået fra en situation, hvor man kunne vælge imellem tre størrelser af tv-pakker, hvis man ville have underholdning. I dag er der mange flere muligheder og en meget større fleksibilitet, som gør det muligt at sammensætte en underholdningspakke på mange forskellige måder,« siger Claus Bülow Christensen, der er digital analytiker i TomorrowsNextMedia Consultancy.

Han har fulgt udviklingen på tæt hold gennem et årti som medarrangør af Copenhagen Future TV Conference, hvor det år efter år har været tydeligt, at stadig flere forbrugere nedgraderer eller opsiger deres tv-pakke.

Alligevel kommer det lidt bag på ham, at dans­kerne formår at spare så mange penge.

»Det er en meget interessant udvikling, som først og fremmest kommer af, at der er en enorm besparelse at hente, hvis bare man går fra stor til lille tv-pakke,« siger han og uddyber:

»Men det siger også noget om, at danskere er smidige og fleksible og hele tiden shopper rundt. Man er ikke bundet på samme måde af streamingtjenes­terne og kan sætte dem i bero med meget kort varsel. Så det behøver ikke være en længevarende fast udgift.«

Test af streamingtjenester: Stor forskel på top og bund

En dramatisk kundeflugt
For tv-udbydere som YouSee og Stofa har udviklingen været overvældende.

I midten af 2015 viste en befolkningsundersøgelse for Wilke, at seks procent af befolkningen ikke havde nogen tv-pakke. Det tal er næsten firedoblet til 20 procent i september 2017, viser en YouGov-undersøgelse for Søndagsavisen.

Den dramatiske kundeflugt har fået tv-udbyderne til at introducere en lang række tiltag med valgfrie tv-kanaler og egne streaming-muligheder, som har fået en del af deres kunder til at søge mod mindre tv-pakker med valgfrie kanaler. Spørgsmålet er så, om det er nok.

»Hele den gamle model, hvor tv-udbyderne stod for at distribuere underholdning ud til danskerne, er under afvikling. De kæmper for at omstille sig, og det skal de også have ros for. Men det er dramatisk for dem, for markedsudviklingen er nu, at folk kan få det samme udvalg og ofte endnu mere for færre penge. Og det er gået op for folk,« siger Claus Bülow Christensen.

Så mange snyder og deler streaminglogin


Vi klarer os med lille tv-pakke og ekstra børnekanaler

Anette Hansen, 44 år. Bor i Køge sammen med sine børn, Julie på 12 år og Hjalte på 13 år.

Foto: Martin Sørensen

Hvad fik dig til at skifte pakke?
»Der dumpede et brev ind ad døren fra antenneforeningen en dag, hvor der stod, at jeg kunne leje en tv-boks og vælge ekstra kanaler. På det tidspunkt brugte jeg simpelthen så mange penge på den store tv-pakke, så jeg slog til med det samme og nedgraderede til en lille tv-pakke. Jeg sagde så ja tak til tv-boksen og valgte tre tillægskanaler til mine børn.«

Savner du din store tv-pakke?
»Jeg synes ikke, at det har været noget tab, og jeg kommer aldrig til at opgradere til den store pakke igen. Det er virkelig fedt med den her fleksibilitet. Når børnene bliver lidt ældre, kan jeg også opsige de ekstra børnekanaler og spare endnu mere. Så det passer mig rigtig fint.«


Skifter mellem forskellige streaming-­tjenester

Chenette Viese, 32 år. Bor i Løgstør sammen med Thomas Viese, 34 år, og deres søn, Lukas, på 4 år.

Foto: Kasper Lassen

Hvad fik jer til at opsige tv-pakken?
»Vi havde gået og talt lidt om, at vi brugte mange penge på vores tv-pakke. Det var simpelthen for dyrt, i forhold til hvor meget vi brugte det. Så fik vi endnu en mail om prisstigninger, og der tog vi beslutningen og opsagde den helt. Nu vælger vi mellem Netflix, Viaplay og TV 2 Play en gang om måneden. Min søn ser Ramasjang på DR TV, og vi ser DR K og DR 3 en gang imellem. Jeg ser også Kanal 4-programmer gratis på deres hjemmeside, en uge efter at de har været sendt. Og ellers bruger vi gratis nyhedssites.«

Savner I tv-pakken?
»Selvfølgelig savner vi nogle ting – især TV 2. Vi savner lidt en ordning, hvor man kan abonnere på én kanal ad gangen. Men vi savner ikke tv-kanalerne nok til, at vi vil betale den pris. Jeg kan slet ikke se for mig, at vi får tv-pakke igen.«


Netflix og nyt teleabonnement dækker behovet

Trine Aaen, 27 år. Bor i Hjørring sammen med Lasse Aaen, 31 år, og datteren, Phillipa på 18 måneder. Et barn mere er på vej.

Foto: Henrik Risager

Hvad fik jer til at opsige tv-pakken?
»Vi har ikke penge, vi bare kan hælde ud ad vinduet, og så havde vi snakket om, at det ikke var nødvendigt at bruge så mange penge på en tv-pakke. Det fik os til at opsige den. Min mand fik så et teleabonnement, hvor der fulgte streamingtjenester med, så det gjorde, at vi også kunne opsige nogle af vores streamingtjenester. Vi beholdt dog Netflix. Vi bruger også YouTube og DR TV ret meget. Det er rigtig lækkert med streamingtjenesterne, fordi vi ikke behøver sidde foran tv’et på et bestemt tidspunkt. Det passer perfekt til os.«

Savner I tv-pakken?
»Der er da ting, vi savner. I øjeblikket snakker vi meget om, at det er træls, at vi ikke kan se ‘Vild med dans’ live fredag aften. Vi ser det så lørdag formiddag, når det kommer på TV 2 Play. Men det er ærgerligt. Vi kan sagtens leve uden, og vi kommer heller ikke til at få tv-pakke igen lige foreløbig. Det er ikke pengene værd.«

 

 

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes