Stort pristjek: Spar hundredvis af kroner på internet-regningen

Internetforbindelsen er blevet omdrejningspunktet i de fleste hjem, og i takt med at smartphones, tablets, computere, tv-skærme og alt fra køleskabe til kaffemaskiner er koblet på internettet samtidig, er vi begyndt at købe større og stærkere forbindelser.

I slutningen af 2016 havde knap hver anden husstand som minimum en forbindelse på 50 Mbit.

Men selvom det er afgørende, at forbindelsen fungerer og er stabil, skal du ikke bare lukke øjnene og betale bevidstløst, fordi du er bange for at pille unødigt ved tingene. Der kan nemlig være penge at spare, hvis du ser lidt kritisk på din udbyder fra tid til anden.

Har du en bredbåndsforbindelse på 50 Mbit, er der potentielt 1.200 kroner at spare om året. Har du mobilt bredbånd med minimum 100 GB data, er der potentielt 1.800 kroner at spare om året.

Det viser et pristjek, som Samlino.dk har foretaget for Søndagsavisen (klik her for at få det store overblik).

Sådan kan du spare tusindvis af kroner på tv og streaming

Prøv dit selskab af
»For mange familier er det her mange penge, og der er helt klart noget at komme efter økonomisk,« siger Martin Salamon, cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk.

Også Torben Rune, analytiker for konsulentfirmaet Netplan, mener, at pristjekket er »et glimrende udgangspunkt« for at kaste et kritisk blik på sine udgifter til bredbånd.

»For mig at se er der ingen grund til, at man som forbruger ikke prøver det her af. Ofte kan man komme relativt hurtigt ud af et bredbåndsabonnement, så hvis man kan se, at der er penge at spare, er der ingen grund til ikke at høste den fordel,« siger Torben Rune og tilføjer:

»Man kan også prøve det af uden at skifte selskab. Hvis du kan se her, at du kan spare noget ved at skifte, så ring til din udbyder, og sig, at du overvejer at skifte selskab, og om ikke de kan give dig et godt tilbud. Fuldstændig ligesom man ville forhandle om prisen andre steder.«

Kender du den mørke side af internettet?

Håber på mere konkurrence
Det er dog ikke, fordi de to eksperter jubler over prisforskellene.

Da Søndagsavisen i april 2016 foretog et pristjek af bredbånd med 50 Mbit download, var der 1.560 kroner at spare fra den dyreste til den billigste udbyder.

Den forskel er skrumpet til 1.200 kroner om året – blandt andet fordi de billigste selskaber fortsat ligger på 199 kroner om måneden. Bundniveauet har dermed ikke rykket sig i halvandet år.

»Vi havde håbet, at der var mere konkurrence. Der er en bund i priserne, som ikke rigtig er blevet brudt, og vi ser desværre endnu ikke, at der er konkurrence om at få de rigtig billige forbindelser ind på markedet. Men vi håber og forventer, at det sker snart,« siger Martin Salamon og henviser til, at det for nylig er blevet lettere for andre selskaber at levere bredbånd via YouSees kabel-tv-netværk.

Han peger også på, at det vil være enklere for forbrugerne og skabe mere dynamik i markedet, hvis det blev ligesom på markedet for mobiltelefoni, hvor man kan lade det nye selskab sørge for skift af abonnement.
Torben Rune mener, at der kan ske prisfald på sigt. Især på mobilt bredbånd.

»Der vil man meget nemmere og mere smidigt kunne konkurrere med hinanden på prisen. Så der tror jeg, at vi vil se prisfald – måske også ret markant. På klassisk bredbånd er der nok ikke udsigt til de helt store prisfald lige foreløbig.«

Test af streamingtjenester: Stor forskel på top og bund

GUIDE: Det skal du se på, når du vælger bredbåndsudbyder

Ud over prisen er der en del andre ting, der kan være relevante at se på, før du bestemmer dig for at skifte selskab.

Vilkår
Hvor gode er aftalevilkårene i det selskab, hvor du opretter abonnement? Hvor længe er du bundet til selskabet? Hvad koster etableringen af forbindelsen? Hvordan er serviceaftalen i forhold til at afhjælpe tekniske problemer? Skal du betale for router? Er der betalingsgebyrer?

Der er mange ting med småt, som du kan tage med i dine overvejelser, før du træffer et valg.

Kvalitet
Undersøg altid, hvor høj en hastighed selskabet reelt kan levere til din adresse. Selskaberne har dækningskort, som de er forpligtet til at vise dig.

Dette kan især være relevant på de trådløse bredbånds-abonnementer, da mange ting kan påvirke, hvor stærk forbindelsen reelt er.

Serviceniveau
Prisen for din forbindelse vil ofte kunne mærkes på selskabets serviceniveau. Du risikerer, at kundeservicen generelt er mere begrænset eller ringere hos de billigste selskaber.

Hvis du er en habil internetbruger og har styr på teknik og routere, så er det ikke noget problem. Men hvis du har brug for hjælp til at løse selv små problemer, kan det være relevant. Undersøg åbningstiderne for selskabets kundeservice.

Se på, hvor nemt og hurtigt det er at fejlmelde et problem. Undersøg eventuelt selskabets hjemmeside, og se, hvor nemt det er at få hjælp via guider, chat og så videre.

Noget af det, der ofte adskiller selskaberne, er deres kundeservice-afdelinger.

Kilder: Torben Rune, Netplan, og Martin Salamon, Forbrugerrådet Tænk

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes