Derfor er vi vilde med ‘Star Wars’

Det er nærmest blevet en tradition, at mange biografgæster møder op som figurer fra Star Wars-universet.

Det er nærmest blevet en tradition, at mange biografgæster møder op som figurer fra Star Wars-universet.

13. december fik den seneste ‘Star Wars’-film, ‘The Last Jedi’, biografpremiere, og det får traditionen tro tusindvis af filmelskere til at strømme i biografen. Danskerne er nemlig vilde med ‘Star Wars’.

Ser man udelukkende på salget af biografbilletter, har de syv ‘Star Wars’-film solgt mere end 3,8 millioner billetter tilsammen i Danmark, viser tal fra Det Danske Filminstitut.

Det svarer til et gennemsnit på godt 550.000 billetter pr. film, hvilket er nok til at placere ‘Star Wars’ blandt de fem mest sete film i et gennemsnitligt dansk biografår.

Smugler du også slik ind i biografen?

Hertil kommer millioner af solgte vhs-film, dvd’er og Blurays. Det er efterhånden de færreste danskere, som ikke har set mindst én ‘Star Wars’-film.

»Det, der er så effektivt ved ‘Star Wars’, er, at man befinder sig i et univers med myter, legender og en række grundfortællinger. Det er heltens kamp mod fjenden, prinsessen som belønning, fabeldyr allevegne og overnaturlige kræfter. Det er en moderne mytologi, som fascinerer og drager os,« forklarer Peter Schepelern, filmforsker på Københavns Universitet.

Skaber fællesskaber
Netop den skarpe opdeling mellem det gode og det onde har stor betydning.

»Vi kan virkelig godt lide at se det gode besejre det onde. Der er så meget krig og ondskab i verden, og derfor er præmissen om, at det gode overvinder mørket, en grundfortælling, der appellerer til rigtig mange mennesker,« siger Maiken Kate Christensen, cand.mag. fra Aalborg Universitet, hvor hun skrev speciale om ‘Star Wars’.

Biografer kan blive næste Netflix-offer

Et andet afgørende faktum er, at ‘Star Wars’-universet skaber fællesskaber. Først og fremmest på tværs af generationer, hvor mange forældre og børn er vokset op med ‘Star Wars’-film og derfor har det som fælles interesse.

Men også mellem mennesker, der finder sammen på grund af ‘Star Wars’-universet.

»Før i tiden var der en del naturlige landsby-fællesskaber eller religiøse fællesskaber, man hørte helt naturligt til. I takt med at der er blevet færre af dem, har andre fællesskaber erstattet dem. Og der er ‘Star Wars’ for eksempel et univers, folk samles om. Man kan gå ind i et lokale og se en person i en ‘Star Wars’-T-shirt og vide instinktivt, at man har noget tilfælles. Det bliver en del af ens identitet,« siger Maiken Kate Christensen.

Biograf- og koncertoplevelser koster danskerne dyrt i gebyrer

Integreret i vores kultur
Og så er der salget af ‘Star Wars’-merchandise.

En opgørelse viste i 2012, at de globale indtægter fra ‘Star Wars’-franchisen var på mere end 126 milliarder kroner. Mere end halvdelen af pengene kom fra mer-chandise.

»Og det er sådan noget, der gør, at ‘Star Wars’ bliver en integreret del af vores kultur og identitet. Når flere generationer har spillet ‘Star Wars’-spil, leget med ‘Star Wars’-legetøj og været til fastelavn som en ‘Star Wars’-figur, kommer det virkelig ind under huden på os,« siger Peter Schepelern.

Solgte billetter til ‘Star Wars’-film
  • ‘Star Wars: The Force Awakens’ (2015) 722.882
  • ‘Star Wars’ (1977) (inkl. genvisning) 677.254
  • ‘Star Wars Episode One: The Phantom Menace’ (1999) 576.655
  • ‘Star Wars Episode 2: Attack of the Clones’ (2002) 458.194
  • ‘Star Wars Episode 3: Revenge of the Sith’ (2005) 437.656
  • ‘Star Wars: The Empire Strikes Back’ (1980) (inkl. genvisning) 363.982
  • ‘Rogue One: A Star Wars Story’ (2016) 330.066
  • ‘Star Wars: Return of the Jedi’ (1983) (inkl. genvisning) 296.266

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes
1