Kæmpe pristjek: Her får du de billigste varer

Gennemsnitligt er prisen for en kurv med discountvarer faldet med 3,7 procent siden 2016.

Gennemsnitligt er prisen for en kurv med discountvarer faldet med 3,7 procent siden 2016.

Danske forbrugere skal have færre penge op af lommen end for to år siden, når de køber en kurv med de billigste dagligvarer.

Det viser et pristjek af 26 discountvarer, som Søndagsavisen har foretaget.

I januar 2016 havde Rema 1000 den billigste kurv til en pris på godt 249 kroner. I januar 2018 koster vinderkurven fra Aldi godt 242 kroner.

Gennemsnitligt er prisen for en kurv med discountvarer faldet med 3,7 procent på tværs af supermarkederne siden 2016. Det er sket i en periode, hvor priserne ellers har været svagt stigende.

»Det er udtryk for en fortsat stigende konkurrence. På de her basisvarer, som folk navigerer efter i hverdagen og køber ret ofte, er priskrigen benhård,« siger Flemming Birch, der er ekspert i detailhandel hos Birch og Birch.

Aldi vinder pristjekket, og det gør de, to måneder efter at de vandt et pristjek på økologiske basisvarer i Politiken. Sejrene er ikke tilfældige, forklarer Bruno Christensen, ekspert i detailhandel.

Få det store overblik over pristjekket her

Supermarkeder i offensiven
»Det her resultat er meget vigtigt for Aldi. De har besluttet sig for, at de ikke bare vil være en spiller i Danmark, men at de vil sætte et aftryk. De er blevet mere aggressive, og det kommer blandt andet til udtryk ved, at de har sænket priserne i flere europæiske lande – og det giver resultater. Prisen er stadigvæk faktor nummer et for de danske forbrugere,« forklarer Bruno Christensen.

Nogle af de største prisfald er sket i supermarkeder som Føtex og Meny, hvor discountkurven er faldet med henholdsvis 29 og 24 kroner. De to supermarkeder ligger – sammen med Bilka – på placeringer, hvor de er billigere end discountbutikker. Gældende for dem alle er, at de inden for de seneste år har kørt hver sin kampagne, der skal bringe priserne ned på discountniveau.

»De her supermarkeder har måttet erkende, at hvis ikke de kan matche discountbutikkernes priser på basisvarer, så kommer kunderne kun om fredagen, når de vil flotte sig og have bøffer og rødvin. De her discount-initiativer skal få kunderne til også at komme ind til hverdag og handle basisprodukter,« forklarer Flemming Birch.

Han mener, at de store supermarkeders kampagner under parolerne ‘DiscountMatch’ i Bilka og Meny og ‘Føtæsk’ i Føtex, har presset priserne ned på tværs af kæderne.

Store supermarkeder slår discountbutikker på pris

Kæmper om hver eneste kunde
»Når så stor en spiller som Dansk Supermarked og en kæde som Meny går ud og siger så tydeligt, at nu skal det handle om pris, så retter alle ind og sænker priserne. Alle holder øje med hinanden på det her marked,« siger Flemming Birch.

Og det ser ikke ud til, at priserne kommer til at stige lige foreløbig, mener Bruno Christensen.

»Supermarkederne har oplevet at blive presset af discountbutikkerne, og de har reageret med de her prismatch. Man kæmper simpelthen for hver eneste kunde. Discountbutikkernes forretningsmodel holder priserne nede på det her marked, og der bliver åbnet flere af dem i øjeblikket. Så umiddelbart fortsætter den her konkurrence,« siger Bruno Christensen.

Supermarkeder insisterer på priskrig

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.