Test: Er det her den første brugbare familie-elbil?

Den nye Nissan Leaf sælges som en almindelig bil og ikke som en hellig elbil.

Den nye Nissan Leaf sælges som en almindelig bil og ikke som en hellig elbil.

Verdens mest solgte elbil er netop kommet til Danmark i en ny generation, der ser mindre mærkelig ud end originalen fra 2009.

Faktisk ligner den en almindelig bil – især i andre farver end hvid – og med en pris på under 300.000 kr. inklusive ladestander og to års gratis strøm ligner den et potentielt folkeligt gennembrud for elbilen.

Nissan Leaf vil kunne fungere fint som familiebil for de fleste. Dermed er der langt om længe kommet et alternativ til dem, der gerne vil køre elbil for komfortens og miljøets skyld, men ikke har råd til en Tesla.

Det første, man lægger mærke til, er stilheden. Når man trykker på startknappen, kommer der lys i instrumenterne og i skærmen i midten, men ellers sker der ingenting.

Har du kørt for mange kilometer i din leasingbil?

Slip bremsen, og træd på speederen, og Leaf springer kvikt frem. Der er ingen motorstøj eller gearskift, og fartvind anes først ved 80 km/t. Leaf er især kvik på de første meter, men kan følge med de fleste større biler op til 100 km/t. 0-100 km/t. tager 7,9 sekunder.

Testbilen koster godt 300.000 kr. med omfattende sikkerheds- og komfortudstyr, delvist selvkørende funktion, der venligt hjælper med at holde bilen mellem vejstriberne, opstilling af ladestander på købers adresse og gratis strøm de første to år.

Her er otte års garanti på batteriet, så man skulle tro, at Leaf ville være gennembruddet for elbilen herhjemme for familien Danmark. Det er den også – med et par store forbehold.

Et af dem er den manglende fornemmelse af luksus. Her er masser af udstyr, men kabinen minder mere om den første Leaf end om en ny bilmodel. Det lever vi nemt med i betragtning af den gode komfort.

Ny lømmel i mikrobilklassen

Den kan ikke lide snestorm
Den største begrænsning er rækkevidden. Leaf er angivet til 280 km på en opladning i en ny og mere realistisk kørecyklus (WLTP), og i byen kan man sagtens nå derop ved at køre defensivt og ‘motorbremse’ i stedet for at røre bremsepedalen.

Det klarer bilen selv, for jo hurtigere man slipper speederen, des kraftigere bremser bilen. Strømmen bliver så genbrugt, når man igen træder på speederen. Problemet er, at elbiler fortsat ikke kan lide vinterkørsel.

Under vores test af bilen i marts mente den, at den kunne præstere 228 km efter en fuld opladning. Indtil vi tændte for det i øvrigt effektive varmeanlæg, der sluger megen energi, så rækkevidden blev reduceret med 10 procent til 206 km. Men det var vitterlig vinter den uge.

Forud for en længere tur fra Sjælland til Bornholm viste termometeret nul grader, der blev toppet op med en reel snestorm.

Den planlagte tur var på 140 km, og da vi nåede frem, var der én procent strøm og ingen målbar rækkevidde tilbage – vel at mærke med slukket varmeapparat. Det var ikke nogen overbevisende oplevelse.

Kan du undgå lange ture om vinteren, og har du for eksempel 40 km til job, er elbilen lige så alsidig som en almindelig bil. Det med opladning tænker man ikke på til hverdag:

Bare sæt stikket i laderen, der følger med – så er batteriet ladet op, næste gang du skal køre. Leaf fås fra 263.880 kr.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes
1