Vildledning? Kødkopier vil ligne klassisk kød

Pølserne ligner umiddelbart rigtige pølser, men indeholder intet kød.

Pølserne ligner umiddelbart rigtige pølser, men indeholder intet kød.

Der er tale om »fornyelse uden forandring«, når stadig flere danskere efterspørger det grønne køkken, men alligevel køber veggie-varer, der spiller kraftigt op ad det klassiske kødunivers.

Det mener Lars Aarup, analysechef i Coop, der driver kæderne Fakta, Brugsen, Kvickly og Irma.

»Der er ingen tvivl om, at producenterne arbejder efter at ramme udseende og smag på klassisk kød. Man kan kalde det kødplagiat eller være lidt venligere og sige køderstatning, men det skal ligne, fordi kunderne så nemt kan forstå produktet og erstatte kød med noget, de forstår. Med fars og pålæg er det nemt at se, hvad man skal bruge det til,« mener Lars Aarup.

Han mener dog ikke, at der er tale om vildledning, når veggie-produkter låner kødklingende navne til at markedsføre sig.

Kødkopier vælter frem

Noget sprogligt skal på plads
»Jeg har endnu ikke set et eksempel på en kunde, der er blevet vildledt af det her. For de kunder, der køber det her, er det jo en styrke, at der ikke er kød i,« siger Lars Aarup, men erkender, at producenterne er inde i en læringsfase:

»Alle skal til at lære at deklarere de her ting rigtigt. Vi skal kunne se tydeligt, hvad der er i. Er der tilsætningsstoffer i? Er der æg i? Der er helt klart noget sprogligt, der skal på plads.«

Lars Aarup mener dog ikke, at debatten bliver relevant på sigt. Der vil producenterne i stigende grad gå væk fra at lave varer, der ligner kød.

»Når vi alle en dag er lidt mere modne grøntsags-spisere, vil det her være overflødigt. Så vil man ikke være nødt til at lægge det op imod køduniverset. Jeg tror, det er en overgangsfase, indtil det plantebaserede får sit eget univers.«

Nye veganske varer vælter frem

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes
1