Tv-flugten fortsætter – derfor siger vi stop

Danmarks største udbyder af kabel-tv, YouSee, mistede i 2017 80.000 tv-kunder.

Danmarks største udbyder af kabel-tv, YouSee, mistede i 2017 80.000 tv-kunder.

Danskerne flygter fortsat i hobetal fra de klassiske tv-pakker. Siden maj 2016 er andelen af dans­kere uden tv-pakke mere end fordoblet fra syv til 15 procent.

Det svarer til, at 600.000 danskere nu bor i et hjem uden tv-pakke, viser nye tal fra Wilke, der blev offentliggjort på Copenhagen Future TV Conference.

Samtidig er andelen af danskere, der udelukkende ser underholdning via streamingtjenester, mere end fordoblet fra seks til 13 procent i samme periode.

»Min fornemmelse er, at den her udvikling er umulig at stoppe, og det er også gået op for tv-udbyderne. Det mest bekymrende er hastigheden, det sker med. Deres opgave er nu at bremse udviklingen tilstrækkeligt til, at de nemmere kan følge med og omstille sig til en ny måde at udbyde indhold på,« vurderer Morten Imsgard, der som analytiker i Sydbank følger tv-markedet tæt.

DERFOR OVERVEJER VI AT DROPPE TV-PAKKEN
  • Det er for dyrt 64 %
  • For mange kanaler, jeg ikke ser 47 %
  • Får mere værdi for pengene hos streamingtjenester 27 %
  • For mange genudsendelser 25 %
  • For mange reklamer 23 %
  • Ingen interessante udsendelser 20 %
  • Bruger meget tid på streaming-tv 16 %
  • Ser ikke så meget tv 13 %
  • Vil gerne have en anden tv-udbyder 12 %
  • Dårlig forbindelse 9 %
  • Andet 6 %

Kilde: Analyseinstituttet Wilke

Pris et kæmpe problem
Ifølge Claus Bülow Christensen, digital analytiker i TomorrowsNextMedia, har et voksende kendskab til streaming i befolkningen sat yderligere skub i udviklingen.

»Flere danskere har helt lavpraktisk fundet ud af, hvordan streaming fungerer. Samtidig er store tv-kanaler som DR og TV 2 begyndt at finde vej til danskerne gennem deres streaming-platforme, og det betyder, at alternativerne til kabel-tv er blevet mere synlige. Så det går stærkt, og det vil fortsætte, indtil det er meget få, der får underholdning leveret gennem kabel-tv,« vurderer han.

Det er først og fremmest prisen på tv-pakkerne, dans­kerne reagerer på.

64 procent af de adspurgte angiver, at prisen er for høj. Et resultat, der kommer efter flere års tilbagevendende prisstigninger fra flere af Danmarks største tv-udbydere.

Argumentet fra tv-udbyderne har hver gang været, at rettighederne til diverse programmer i pakkerne er blevet dyrere.

»Det er et kæmpe problem for tv-selskaberne, at det opleves for dyrt. De, der har haft en stor tv-pakke uden at tage stilling til prisen, er blevet tvunget til at forholde sige til det, fordi der er kommet prisstigninger med jævne mellemrum. Og der har svaret for mange været, at de så nedgraderer eller helt opsiger deres tv-pakke,« siger Morten Imsgard og uddyber:

»Lige nu har tv-udbyderne et produkt, som deres kunder ikke er 100 procent tilfredse med. Det er et svært udgangspunkt.«

Har aldrig haft tv-pakke
Claus Bülow Christensen vurderer, at tv-udbyderne med de tilbagevendende prisstigninger selv har båret brænde til bålet.

»Det har været en relativt tåbelig måde at indhente nogle af de tabte indtægter på. Det har været med til at booste deres egen nedtur.«

Et nyt fænomen i årets undersøgelse er, at der er en gruppe på fire procent af danskerne, der – efter at de er flyttet hjemmefra – aldrig har tegnet abonnement på en tv-pakke.

»Det er fremtidens kunder, så det er en stor udfordring. Man har nydt godt af, at det for mange er en stor beslutning helt at skulle undvære sin tv-pakke. Nu skal man så til at slås med en generation, der aldrig har haft en tv-pakke. Det bliver en enorm udfordring at få dem ind i folden,« siger Morten Imsgard.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes