Solid teknik i rummelig stationcar

Testbilen er en Honda Civic Sport Tourer fra 2014. Den har kørt 73.000 km og var til salg for 174.900 kr.

Testbilen er en Honda Civic Sport Tourer fra 2014. Den har kørt 73.000 km og var til salg for 174.900 kr.

I en tid med høje biler overalt er det helt rart at komme ned på jorden med en klassisk familiestationcar. Vi kender Honda Civic og ved, at grundformlen virker: Det er en praktisk og solid bil med fem sæder, som er nem at parkere og dejlig at køre i til hverdagsbrug.

Priserne for denne generation af Civic starter omkring 130.000 kr., og til dén pris er det endda muligt at finde én med under 100.000 km.

En VW Golf er mere lækker, men vi kan godt lide ærligheden, der er over Honda Civic. Samtidig får du mere udstyr, lavere kilometertal og større motor for samme pris som en skrabet VW Golf.

Testbilen er en Civic stationcar med store mængder plads til bagage. Honda Civic Tourer har 624 liter bagagerum, der vokser til 1668 liter med bagsæderne lagt ned.

Det er mere end konkurrenterne og en af årsagerne til, at Civic vandt en stortest i Bil Magasinet, da den var ny.

Bag rattet er der også fornuftig plads – dog med hård plast fordelt jævnt ud over instrumentbordet. Holdbarheden fejler bestemt ikke noget, og hverken knapper, gearstang eller rattet ser ud til at have kørt meget længere, end da eksemplaret blev leveret til første ejer.

Test af Fords nye minibil: Hidsigprop med talenter

Gå gerne efter en diesel
Samme fine standard gælder motorerne. Specielt to motorer dominerer brugtmarkedet: en 1,6 diesel med 120 hk og en benziner på 1,8 liter med 142 hk. Dieselmotoren fungerer fint, men kan ikke lide sportslig kørsel.

Heldigvis skal Honda Civic ikke presses, men bare køres roligt. Benzinmotoren føles markant kvikkere, fordi den også tager omdrejningerne noget hurtigere. Begge motorer fejler intet og kan køre solen sort, uden at der sker det mindste.

Eneste kendte problem er vinduesviskerne, der kan stå af. Som oftest hjælper det at frakoble og derefter tilkoble batteriet. Hvis der stadig ikke er liv i dem, skal der enten en softwareopdatering til eller en ny regnsensor.

Herudover er det nærmeste, vi kommer et problem, at dækslet til påfyldning af sprinklervæske kan mangle, da det ikke er korrekt fastgjort. Det er småting.

Honda Civic er ikke den billigste model i klassen, til gengæld er det en af dem med færrest problemer. Oven i det er det en af de mest praktiske biler i klassen med et spændende design og sparsomme reservedelspriser. Mazda 3 er et oplagt bud i samme prisklasse, men her må du undvære de gode pladsforhold.

Civic er et rigtig godt bud på en brugt bil, der bare kører, uden at du behøver være bekymret over, hvornår den næste værkstedsregning kommer.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes
1