Brevkassen: Åbnede pakke med vare, jeg ikke havde bestilt – SKAL jeg betale nu?

Hej Camilla
Jeg modtog en pakke sendt fra Tyskland, som jeg åbnede. I pakken lå en ansigtsmaske og en opkrævning på 250 kr.

Jeg har bare ikke bestilt nogen ansigtsmaske, så jeg vil helst ikke betale for den. Hvad skal jeg gøre?

Hilsen
Anne-Lise

Brevkassen: Må webshoppen tage en højere fragtpris, fordi jeg ikke bor på fastlandet?

Hej Anne-Lise
Du er ikke forpligtet til at betale for noget, du ikke har bestilt, og du er heller ikke forpligtet til at returnere varen. Men du bør skrive til afsenderen af pakken, at du ikke har bestilt ansigtsmasken, og derfor ikke vil betale.

Informer samtidig afsenderen om, at de kan afhente pakken på din adresse. De henter den højst sandsynligt ikke, og du behøver ikke vente for evigt. Efter nogle måneder kan du smide den ud.

Hvis du får flere problemer med virksomheden, vil jeg anbefale dig at gå ind på Forbruger Europas hjemmeside, forbrugereuropa.dk. Der kan du få gode råd om uanmodede pakker, som er købt og sendt på tværs af grænserne i EU.

Med venlig hilsen
Camilla

Brevkassen: Shop nægter at have modtaget returpakke – hvad kan jeg stille op?

CAMILLA ENGEL POST
camillaengelpost
Camilla Engel Post er chefjurist hos den danske certificeringsordning e-mærket, der arbejder for tillidsfuld e-handel mellem kunder og erhvervsdrivende. Camilla har arbejdet med familieret, it-ret og forbrugerrettigheder siden 2001.

Brevkassesvaret blev bragt første gang d. 28/7 2017.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes
1