Brevkassen: Må en netbutik ombytte til en “renoveret” telefon?

Hej Camilla
For cirka et halvt år siden købte jeg en mobiltelefon på nettet, men for nylig gik den i stykker. Jeg fik netbutikken til at ombytte den til en ny.

Problemet er bare, at det ikke er en helt ny telefon, jeg har fået. Min ven, som selv forhandler telefoner, kiggede på den og kunne se, at der var flere brugte dele i telefonen. Er det i orden?

Hilsen
Yusuf

Brevkassen: Tastede forkert og fik to pakker – hvem skal betale udgiften til returnering?

Hej Yusuf
Når en netbutik ombytter en vare i forbindelse med en reklamation, skal det som udgangspunkt ske med en fabriksny vare.

Men da netbutikker skal give deres kunder fortrydelsesret, må de faktisk gerne ombytte med en vare, der kortvarigt har været ude hos en anden kunde.

Varen skal dog stadig se ny ud og være fejlfri, selvom varen har været pakket ud og prøvet hos den tidligere kunde.

Hvis din ven fandt flere dele i telefonen, som var decideret brugte, vil jeg derfor anbefale dig at klage til netbutikken over det. De må nemlig ikke ombytte med en såkaldt ”renoveret” telefon.

Hilsen
Camilla

Brevkassen: Hjælp, jeg har shoppet på en fupside! Hvad gør jeg?

CAMILLA ENGEL POST
Camilla Engel Post er chefjurist hos den danske certificeringsordning e-mærket, der arbejder for tillidsfuld e-handel mellem kunder og erhvervsdrivende. Camilla har arbejdet med familieret, it-ret og forbrugerrettigheder siden 2001.
camillaengelpost

Artiklen blev bragt første gang d. 23/7 2017.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.