Sådan spotter du en fupbutik ved få klik

Internettet svømmer over med besnærende tilbud, og man kan hurtigt føle sig fristet til at købe en ellers dyr mærkevare til en meget lav pris. Du bør dog overveje tilbuddet en ekstra gang, inden du hiver fat i kreditkortet.

Er netbutikken en fupbutik, risikerer du nemlig, at varen aldrig dukker op, eller at du ikke får den vare, du har bestilt.

11 trin til sikker nethandel

13 myndigheder har for nylig lanceret samarbejdet ”Nethandel #heltsikkert”, som informerer forbrugerne om, hvordan de nemt og trygt kan handle på nettet.

– Gå altid netbutikken grundigt igennem, før du handler, og tjek, om andre har anmeldt butikken eller delt deres erfaringer med den på nettet. Tjek for eksempel, om du kan komme i kontakt med virksomheden, hvis noget går galt med handlen. Og vær især varsom med at handle dér, hvis du kun kan komme i kontakt med sælgeren via en kontaktformular, siger Susanne Aamann,  forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Stor guide: Sådan undgår du kortsvindel

Hos e-mærket, som er etableret af blandt andre Forbrugerrådet Tænk og Dansk Erhverv, gennemsøger man ved hjælp af en såkaldt crawler nettet for fupbutikker.I november anmeldte e-mærket omkring 9.000 fupbutikker med udenlandske domænenavne til Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK).

– Vi ser flere nye tendenser i forhold til fupbutikkerne. Generelt er virksomhederne bag blevet dygtigere til at sætte siderne professionelt op. De benytter professionelle webshopsystemer, hvor de uploader varemærkeindehavernes egne billeder, som bagmændene har stjålet fra deres hjemmesider, siger kommunikationschef hos e-mærket Toke Mølgaard og tilføjer:

– Derudover oplever vi, at de er begyndt at snyde med nye typer af varegrupper og nye brands. Tidligere snød de typisk med tøj, sko, tasker og lignende. Nu ser vi også fupbutikker, der handler med ulovlige kopier af for eksempel legetøj. Samtidig snyder de med mindre brands, hvor det måske kan være sværere at vurdere, om tilbuddet er for godt til at være sandt.

Brevkassen: Kjole kom aldrig frem – skal min datter nøjes med et tilgodebevis?

I undersøgelsen “Internetkriminalitet 2017” fra Det Kriminalpræventive Råd estimeres det, at godt 44.000 danskere blev snydt, da de handlede på nettet i 2017. Tallet omfatter også handel med private, men primært handel i netbutikker.

– Hvis du vil undgå at blive snydt, er det altid en god ide at tjekke netbutikkens ’Om os-side’. Hvis oplysningerne er mangelfulde eller skrevet på et dårligt dansk, skal du være forsigtig. Når du handler på nettet, er det vigtigste råd, at du holder fast i din kritiske sans og ikke lader dig forblænde af alt for gode tilbud, siger udviklingskonsulent hos Det Kriminalpræventive Råd Anja Schulze-Larsen.

Skulle det gå galt, og har du handlet hos en fupbutik, afhænger dine muligheder for at få pengene tilbage af, hvordan du har betalt.

– Når du handler på nettet, er det en rigtig god idé at betale med et betalingskort, hvor du skal indtaste kortnummer, udløbsdato og kontrolcifre. Så er du bedst stillet, hvis handlen skulle gå galt, og varen ikke dukker op eller er forkert, siger leder af Forbruger Europa Lars Arent.

Brevkassen: Åbnede pakke med vare, jeg ikke havde bestilt – SKAL jeg betale nu?

Tips til at spotte fupbutikker
  • Tjek ”Om os”-siden
  • Meget billige mærkevarer
  • Sprogfejl
  • Underlige webadresser

Kilde: e-mærket

Oplevelser i byen
Minby.dk - nyheder fra København
Lokale ugeaviser
Københavns erhvervsavis

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.