Pas på dette datingsite: Vildleder forbrugerne

Datingsiden Be2 handler i strid med dansk og europæisk lovgivning i sin markedsføring. Sådan lyder Forbrugerombudsmandens vurdering.

Derfor har Forbrugerombudsmanden anmodet de luxembourgske myndigheder om at skride ind over for datingsiden, efter at danske forbrugere har klaget over datingsitet.

Pas på disse fire webbutikker: Vildleder kunder med skjulte abonnementer

Be2 har adresse i Luxembourg, men markedsfører sig over for forbrugere i andre lande, bl.a. Danmark.

Forbrugerne har typisk tegnet et prøveabonnement eller et kort medlemskab af Be2 til en bestemt pris, men efterfølgende opdager de, at der bliver trukket et langt større beløb end aftalt.

På datingsiden Be2 er det ikke tydeligt oplyst, at abonnementet automatisk fortsætter, medmindre forbrugeren selv opsiger det. Derudover har de svært ved at opsige abonnementet, fordi det skal gøres via fax, brev eller login på websiden.

Nu er det forbudt at sælge denne vare

Be2 hævder, at abonnementet også kan opsiges via e-mail, men forbrugere klager over, at deres opsigelse pr. e-mail ikke anerkendes.

Forbrugerombudsmanden har anmodet myndighederne i Luxembourg om, at de sikrer, at forbrugerne fremover – inden de tegner et abonnement på datingsiden – får tydelige oplysninger om, at abonnementet automatisk bliver forlænget. Derudover skal Be2 anerkende forbrugeres opsigelser, som sendes via e-mail.

– Det er vores vurdering, at Be2 vildleder forbrugerne i strid med både dansk og europæisk lovgivning. Da selskabet hører hjemme i Luxembourg, har vi anmodet de luxembourgske myndigheder om at behandle sagen med henblik på at sikre, at Be2 fremover overholder reglerne,  siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen og fortsætter:

– Vi kan konstatere, at forbrugerne har store problemer med Be2. Der bliver opkrævet flere penge end aftalt, det er meget vanskeligt for forbrugerne at opsige deres abonnement, og det fremgår ikke klart, at abonnementet automatisk fortsætter efter prøveperioden. Det vil vi have sat en stopper for.”

Når en erhvervsdrivende inden for EU markedsfører sig på internettet, og denne markedsføring retter sig mod andre EU-lande, så skal den erhvervsdrivende overholde markedsføringslovgivningen i det land, hvor den erhvervsdrivende er etableret, skriver Forbrugerombudsmanden.

Vi snydes på nettet som aldrig før

Oplevelser i byen
Minby.dk - nyheder fra København
Lokale ugeaviser
Københavns erhvervsavis

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.