Konkursramt webshop skylder mig varer – hvordan er jeg stillet?

Hej Camilla
Jeg sidder i den situation, at jeg lider af støvallergi, hvorfor jeg skal bruge en speciel spray, så jeg ikke jeg render rundt og nyser konstant.

Jeg bruger forholdsvis meget medicin og havde derfor lavet en aftale med en webshop om at levere medicin til mig én gang om måneden, da det passer med, at jeg så er løbet tør.

Jeg har forudbetalt for min medicin, men nu er webshoppen desværre gået konkurs. Har jeg ikke ret til at få mine penge retur eller i det mindste få min medicin?

Kærlig hilsen
Søren

Brevkassen: Købte dealtilbud til lukket café hvad kan jeg stille op?

Kære Søren
Konkurser stiller desværre forbrugere rigtig uheldigt. Når alle virksomhedens ejendele og pengesummer er talt op, skal tingene fordeles til dem, som har et krav mod virksomheden.

Der er en helt særlig rangorden for, hvem der er ”heldige” at få noget, og det er typisk bankerne, som står øverst. Forbrugerne står langt nede på den liste, og derfor får man som regel ikke noget ud af at melde sit krav.

Der er nemlig sjældent noget tilbage, når alle dem øverst på listen har fået deres del. Du kan altid forsøge at kontakte kurator og ”anmelde dit krav”, som det hedder.

Men det kan godt tage noget tid, inden det hele er gjort op – og det er som nævnt langtfra sikkert, at der kommer noget ud af det til dig.

Mvh.
Camilla

Brevkassen: Webshop nægter at betale penge tilbage for dårlig vin – har den ret til det?

Fakta
Svaret er givet af Camilla Engel Post, der er chefjurist hos den danske certificeringsordning e-mærket, der arbejder for tillidsfuld e-handel mellem kunder og erhvervsdrivende. Camilla har arbejdet med familieret, it-ret og forbrugerrettigheder siden 2001.

Brevkassesvaret blev bragt første gang d. 4/3 2018.

Oplevelser i byen
Nyheder, debat og guides fra København
Lokale ugeaviser
Københavns erhvervsavis

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes