Fejl i meget brugt forsøg om klassestørrelser og indlæring

Skader det børns indlæring at gå i en klasse med mange elever? Hvor mange børn er det hensigtsmæssigt at proppe ind et lokale med en lærer?

En stor del af den forskning, der er lavet, også i Danmark, bygger på et berømt amerikansk eksperiment kaldet STAR, som blev udført fra 1985 til 1989 i den amerikanske sydstat Tennessee.

Men der er alvorlige fejl i de videnskabelige artikler om STAR-forsøget, afslører en ny analyse fra VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. Det skriver Videnskab.dk.

»Jeg ville være forsigtig med at overføre studiets resultater til nutidige danske forhold,« siger seniorforsker Trine Filges, der står bag analysen.

Læs mere på Videnskab.dk: Sådan kan skolen engagere alle elever

STAR-forsøg fandt fordele ved små klasser
6.500 amerikanske børnehaveklassebørn fra den amerikanske delstat Tennessee blev i 1985 tilfældigt fordelt enten i små klasser med 13-17 elever eller i større klasser med 22-25 elever.

I årene derefter målte amerikanske forskere løbende elevernes faglige evner og konkluderede, at der var store fordele ved små klassestørrelser.

Men Trine Filges fandt tre fejl, da hun gik de videnskabelige artikler om STAR-eksperimentet efter i sømmene:

1) Elever flyttede klasse:

25 procent af børnene i STAR-projektet rykkede i løbet af projektets fire år til en anden klasse, end den de blev placeret i, da forsøget gik i gang. Klasserne blev altså ikke ved med at have den størrelse, forskerne ville måle effekten af.

2) Lærere fik efteruddannelse:

Nogle skoler gav lærerne efteruddannelse som et led i forsøget – andre gjorde ikke. Efteruddannelsen kan have haft betydning for elevernes faglige niveau: Måske har forskerne målt effekten af lærernes efteruddannelse – ikke effekten af klassestørrelsen.

3) Elever faldt fra:

Forskerne bag STAR fulgte børnenes udvikling, efter forsøget var slut, og målte deres faglige niveau, men frafaldet undervejs var så stort, at resultaterne blev utroværdige, fortæller Trine Filges.

Evidensen er meget tynd
I dag er evidensen for, at klassestørrelse har en effekt på elevernes indlæring, stadig meget tynd.

»Vi vil få en betragtelig sikrere viden på området, hvis der bliver lavet nye, store lodtrækningsforsøg, som kan be- eller afkræfte resultaterne fra STAR,« siger Trine Filges.

Læs mere på Videnskab.dk: Amerikansk forsøg: Når skoledagen starter senere, får eleverne bedre karakterer

En EU-analyse nåede i 2018 frem til samme konklusion:

»Mere forskning er nødvendig for bedre at kunne give svar på, om, hvorfor og for hvem, klassestørrelsen betyder noget,« konkluderede European Expert Network on Economics of Education i rapporten ‘Class Size and Student Outcome in Europe.’

Rapporten pointerer, at skolelivet og uddannelsessystemet ændrer sig i takt med, at der kommer ny teknologi og nye undervisningsmetoder. Derfor er det ikke sikkert, at klassestørrelsen påvirker eleverne på samme måde i dag, som den gjorde for 30 år siden.

Videnskab.dk har forsøgt at få en kommentar fra amerikanske forskere, der har været involveret i STAR-projektet, men det er endnu ikke lykkedes.

Andre artikler på Videnskab.dk:

Muligt nyt kæmpekrater fundet under isen i Grønland

Hvorfor har februar kun 28 dage?

Derfor falder påsken forkert i år

Oplevelser i byen
Minby.dk - nyheder fra København
Lokale ugeaviser
Københavns erhvervsavis

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.