Online-køb af kæledyr: Dét skal du være meget opmærksom på

Man bør altid undersøge grundigt, hvem man handler med, når man anskaffer sig et kæledyr på nettet, og især bør man være obs på, hvorvidt sælgeren er privat eller erhvervsdrivende.

Sådan lyder rådet fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen efter flere sager i Forbrugerklagenævnet, hvor forbrugere har oplevet problemer efter at have købt kæledyr via portaler på nettet.

Tjek, hvem du handler med
På portaler på nettet kan du finde annoncer, der reklamerer for salg af kæledyr. Tjek altid, hvem sælger er, før du handler, lyder et vigtigt råd.

– Når du køber kæledyr via nettet, er det særligt vigtigt, at du tjekker, hvem der står bag annoncen. Sørg også for at se kæledyret i virkeligheden, og hvor det er vokset op, før du køber det. Vær særlig varsom med at modtage det på for eksempel en rasteplads, siger Susanne Aamann, der er forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Guide: Sådan undgår du at købe kopivarer på nettet

Er sælger privat eller erhvervsdrivende?
Forbrugerklagenævnet behandler løbende sager om kæledyr, der er købt via portaler på nettet, fx dba.dk og guloggratis.dk. Nævnet kan ikke træffe afgørelse, hvis sælger er privatperson.

– Viser kæledyret sig at have en sygdom eller andre fejl, har det betydning for dine klagemuligheder, om du har købt det af en privatperson eller en erhvervsdrivende. Undersøg derfor dette på forhånd, siger Susanne Aamann.

Forbrugerklagenævnet kunne ikke behandle en sag, hvor hundehvalpen viste sig at have hoftedysplasi, fordi nævnet vurderede, at sælgeren ikke var erhvervsdrivende.

Nævnet lagde blandt andet vægt på, at sælgeren i alt havde haft tre kuld hvalpe til salg, at hvalpene var solgt uden stamtavle og købskontrakt, og at sælgeren ikke havde markedsført sig på professionel vis.

Stor guide: Sådan undgår du kortsvindel

I en anden sag, hvor forbrugerens hund var blevet aflivet på grund af tarmproblemer, vurderede Forbrugerklagenævnet, at sælgeren var erhvervsdrivende, og forbrugeren havde krav på at få købesummen tilbagebetalt.

Nævnet lagde blandt andet vægt på, at sælgeren havde indrykket syv annoncer med salg af hundehvalpe i en periode på omkring to et halvt år, at hunden blev solgt med købekontrakt og stamtavle, at de fleste af hvalpene, som sælgeren havde haft til salg, var blevet solgt med stamtavle, og at forældrene havde været udstillet og avlskåret.

– Det vil altid bero på en konkret vurdering, om en sælger er privatperson eller erhvervsdrivende, men der er nogle ting, du kan se efter. Hvis det for eksempel handler om hunde, kan du se på, om sælgeren har mange hunde til salg, om hundene er solgt med eller uden stamtavle, og om sælgeren markedsfører sig professionelt, siger Susanne Aamann.

Andre forhold, som kan have betydning for Forbrugerklagenævnets vurdering af, om sælgeren er erhvervsdrivende, er, om der også sælges foder eller udstyr til hunde, om sælger driver pension eller anden relateret virksomhed, eller om der er en særlig indretning, fx med løbegård og lignende på sælgers bopæl.

Pas på: Danskere snydt for 200 millioner

Få alt på skrift
Et andet vigtigt råd er altid at få alt på skrift.

– Sørg for at få lavet en skriftlig købsaftale, hvor du får skrevet de vigtigste ting ind, fx om der er krav fra opdrætterens side. Og husk at gemme kvitteringen for dit køb, siger Susanne Aamann og tilføjer:

– Har du købt kæledyret af en erhvervsdrivende, har du rettigheder efter købeloven, hvis kæledyret viser sig at være sygt. Men har du ikke en kvittering, kan det være vanskeligt at få pengene tilbage eller at få dækket eventuelle dyrlægeregninger.

Oplevelser i byen
Minby.dk - nyheder fra København
Lokale ugeaviser
Københavns erhvervsavis

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.