Brevkassen: Kan ikke fortryde køb af rejse – har jeg virkelig ingen fortrydelsesret?

Hej Camilla
Jeg har købt en afbudsrejse på nettet. Men lige bagefter blev jeg i tvivl og ville fortryde mit køb.

Det kunne ikke lade sig gøre. Webshoppen begrundede det med, at der ikke er fortrydelsesret på rejser. Er det lovligt at nægte mig fortrydelse?

Hilsen
Jasmin

Brevkassen: Vi gav hinanden to billetter til den samme koncert – kan vi fortryde det ene køb?

Kære Jasmin
Som udgangspunkt har du fortrydelsesret, når du handler på nettet, så jeg forstår godt, at du undrer dig. Men loven undtager faktisk rejser fra fortrydelsesretten.

Du kan forsøge at forhandle med den virksomhed, der har solgt dig rejsen – hvis du er heldig, kan det være, at de vil lade dig annullere aftalen, mod at du betaler et administrationsgebyr.

En anden løsning kunne være, at du prøver at forhandle dig frem til, at du selv kan sælge rejsen videre til en anden, mod at betale et gebyr for, at de ændrer oplysningerne om rejsedeltageren.

Venlig hilsen
Camilla

Brevkassen: Opgav forkert telefonnummer – og en anden hentede min vin! Hvad kan jeg gøre?

Fakta
Svaret er givet af Camilla Engel Post, der er chefjurist hos den danske certificeringsordning e-mærket, der arbejder for tillidsfuld e-handel mellem kunder og erhvervsdrivende. Camilla har arbejdet med familieret, it-ret og forbrugerrettigheder siden 2001.

Brevkassesvaret blev bragt første gang d. 1/8 2017.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.