Misbrug af dit betalingskort: Hæfter man for misbrug ved kontaktløs betaling?

Ved et betalingskort og betalingsinstrument forstås et hævekort, Dankort, Visakort, netbank eller lignende betalingsmiddel, som er knyttet til en bestemt bruger. Et SIM-kort i en mobiltelefon er også et betalingskort.

Du hæfter for 375 kr.
Du hæfter selv med op til 375 kr., hvis PIN-koden er brugt, eller hvis der fx er brugt en SMS-engangskode. Det gælder også, selvom du ikke har oplyst din PIN-kode eller SMS-koden til nogen.

PIN-koden er den personlige, hemmelige kode, der hører til betalingskortet.

Dette beløb kan betragtes som den selvrisiko, der er ved at benytte det pågældende betalingsmiddel.

Guide: Sådan undgår du at købe kopivarer på nettet

Du hæfter for 8.000 kr.
Du kan komme til at hæfte med op til 8.000 kr., hvis udstederen af kortet kan godtgøre, at PIN-koden/SMS-koden er anvendt og:

  • du ikke har givet besked til udstederen/din bank snarest muligt efter, at du har opdaget, at betalingskortet er bortkommet, eller at andre har fået kendskab til koden til kortet
  • du selv har oplyst koden til den, der har misbrugt kortet
  • du har opført dig så uansvarligt, at man mener, at du selv har gjort misbruget muligt

Stor guide: Sådan undgår du kortsvindel

Du hæfter ubegrænset
Du hæfter ubegrænset, hvis udstederen godtgør, at du har givet PIN-koden/SMS-koden til misbrugeren, og du var eller burde være klar over, at det ville indebære en risiko for misbrug. Denne situation opstår dog meget sjældent.

Udstederen af dit betalingskort hæfter for al misbrug, der er foretaget, efter du har givet besked til udstederen om, at kortet er bortkommet eller af andre grunde har ønsket kortet spærret.

Pas på fupopkald, som kan koste dig dyrt – se, hvordan du bør forholde dig

Kontaktløs betaling
Når du betaler med kontaktløs betaling på dit betalingskort, bruger du ikke din PIN-kode og chip. Det betyder, at banken som udgangspunkt hæfter for eventuelle tab, hvis betalingskortet bliver misbrugt via den kontaktløse funktion.

Du vil kun selv hæfte for misbruget, hvis du har handlet svigagtigt.

Pas på: Danskere snydt for 200 millioner

Klagefrister ved misbrug af betalingskort
Har dit kort været misbrugt af andre, eller er der ved en fejl trukket et beløb, fx via Betalingsservice, som du ikke har godkendt, skal du straks kontakte udbyderen. Det er typisk din bank.

Du skal kontakte udbyderen snarest muligt, efter at du har fået kendskab til, at misbruget eller fejlen har fundet sted.

Klager du inden for 14 dage, efter du har opdaget misbruget eller fejlen, vil du opfylde kravet om snarest muligt.

Du skal dog senest klage inden for 13 måneder. Overskrider du den frist, går dine penge helt tabt.

Hvornår risikerer du passivitet?
Du risikerer at miste dine penge, hvis du ikke henvender dig til udbyderen, når du får kendskab til misbruget eller fejlen. Du har ikke fået kendskab til misbruget eller fejlen, bare fordi du har modtaget et kontoudtog, hvoraf det fremgår. Du skal have opnået positiv viden om det – det vil sige, at du altså også skal have opdaget, at misbruget eller fejlen har fundet sted.

Er du helt klar over, at misbruget eller fejlen har fundet sted, men får du ikke kontaktet udbyderen, kan der være tale om passivitet, og du kan miste din indsigelsesret, før de 13 måneder er gået.

Opstår der problemer med banken i forbindelse med en tilbagebetaling ved misbrug eller fejl, kan du klage til Det finansielle ankenævn.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.