Er det bedre for klimaet, når bilen kører på strøm?

Lars Løkke lovede i sin åbningstale i Folketinget i 2018 at forbyde salg af diesel- og benzinbiler i 2030 og inden da have én million el- og hybridbiler på gaden.

Men i danske medier kan du også finde beregninger og påstande om, at elbiler måske sviner lige så meget som almindelige biler.

Videnskab.dk er dykket ned i emnet, så vi kan få svaret på, hvilken type bil der udleder mindst CO2 hen over sit liv: Elbilen eller benzin- og dieselbilen? 

Spoileralert: Elbil-ejerne kan ånde lettede op. Men der er plads til forbedringer.

Det korte og entydige svar
Det korte og præcise svar er lige ved hånden:

»En elbil udleder mindst CO2 i løbet af sin livstid,« slår prodekan Jakob Stoustrup fra Det Tekniske Fakultet for IT og Design ved Aalborg Universitet fast overfor Videnskab.dk.

Og det står han ikke alene om:

»Tages der udgangspunkt i gennemsnitlig dansk strømproduktion, der allerede er baseret på en stor andel vedvarende energi, og som frem mod 2030 vil blive endnu grønnere, da udleder en elbil købt i dag betydeligt mindre end en effektiv dieselbil,« skriver Niels Buus Kristensen i en mail til Videnskab.dk.

Han er forskningsleder ved Transportøkonomisk Institut i Oslo og medlem af Klimarådet.

Konklusion bygger på solid forskning
Der er også lavet oversigtsstudier af forskning i elbilers CO2-udledning, og et oversigtsstudie fra 2018 viser, at elbiler rundt regnet i dag udleder halvdelen af den CO2, som en brændselsmotorbil udleder.

Resultatet kommer fra The International Council on Clean Transportation (ICCT), som er en uafhængig non-profit organisation, hvor forskere leverer videnskabelige analyser af transportsektorens betydning for miljø og klima.

Samme konklusion kommer EU’s miljøagentur frem til i deres Transport and Environment Reporting Mechanism-rapport fra 2018.

Læs mere på Videnskab.dk: Så billigt er det af få Danmark til at køre på kun grøn energi

Batterierne er stadig akilleshæl
Elbilernes akilleshæl er dog stadig batterierne, forklarer professor Poul Norby fra DTU Energi.

Batterier indeholder metaller, som er svære at udvinde, og som forekommer i begrænset mængde i naturen. Det gælder især kobolt, som bruges i stort set alle typer batterier. I alle nyere elbilsbatterier har man erstattet 2/3-dele af kobolten med mangan og nikkel, men man arbejder stadig på at finde et alternativ, der gør kobolt helt unødvendigt.

Og så bliver kun et minimum af batterierne genbrugt – blandt andet fordi det ikke kan betale sig økonomisk. Her skal der udvikles nogle bedre og billigere genbrugsprocesser.

Læs mere på Videnskab.dk: Kæmpestudie: Mad-revolution påkrævet, hvis vi skal redde verden

Forurener mere i andre lande
Når nogle beregninger giver fordelen til benzinbilerne, kan det blandt andet skyldes, at de bygger på tal fra andre lande end Danmark.

I Tyskland, hvor meget energi stadig kommer fra kul, udleder en elbil mere CO2 per kilometer end i Norge, hvor elektriciteten primært kommer fra vind- og vandkraft (hydroenergi), fremgår det af oversigtsstudiet fra ICCT.

»I Danmark ligger vi tættest på Norge i forhold til at bruge vedvarende energi. Men vi er ikke helt lige så gode, for vi har ikke lige så meget hydroenergi som dem,« forklarer Jakob Stoustrup.

Derfor vil en elbil på danske veje i højere grad give samme positive klimaeffekt som en elbil på de norske veje, mens det vil være svært at sammenligne os med lande som Tyskland, som bruger meget mere fossil energi.

Andre artikler på Videnskab.dk:

Overblik: Det ved vi om klimaets tilstand

Hvem skal selvkørende biler slå ihjel? Nu har hele verden svaret

Oplevelser i byen
Minby.dk - nyheder fra København
Lokale ugeaviser
Københavns erhvervsavis

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.