Så meget koster Netflix på din klimakonto

Internetgiganter som Netflix, Amazon og Apple har datacentre, der lynhurtigt leverer film og musik til dig, men som også bruger enorme mængder energi, uden at du nødvendigvis lægger mærke til det. Det skriver Videnskab.dk.

Datacentrene bruger energi på at køle serverne ned, men datenes tur fra datacenter til din computer sluger også strøm.

Faktisk bruger verdens datacentre omkring 200 terawatt timer hvert år. Det er mere end det årlige nationale energiforbrug i Iran.

Hvis datacentret køber strøm fra kraftværker, der producerer energi ved afbrænding af kul, olie eller gas, frigiver det CO2 til atmosfæren.

Det kan blive til ret meget CO2 – status lige nu er, at 0,3 procent af verdens CO2-emissioner kommer fra datacentre, og modeller forudsiger, at andelen vil vokse.

Læs mere på Videnskab.dk: Så billigt er det at få Danmark til at køre på kun grøn energi

»Amazon og Netflix er virkelig de sorte får«
Der er stor forskel på, hvorfra IT-giganterne får deres energi, fortæller professor Leif Katsuo Oxenløwe fra Institut for Fotonik på DTU til Videnskab.dk:

»Google, Facebook og Apple har energimærke A. Google er den største opkøber af grøn energi i verden og køber samme mængde energi, som de bruger. Til sammenligning er Netflix og Amazon virkelig de sorte får,« siger Leif Katsuo Oxenløwe.

Når han nævner energimærke A, henviser han til Greenpeace-rapporten Clicking Green fra 2017, der har ranglistet knap 70 selskaber på baggrund af deres CO2-udledning. Rapporten giver det bedste tilgængelige overblik over, hvor IT-giganternes elforbrug kommer fra.

Netflix får kun omkring 17 procent af sin samlede strøm fra hav-, sol-, jord- eller vindenergi, mens de får 24, 30 og 26 procent af deres energi fra henholdsvis naturgas, kul og atomkraft, viser rapporten.

Den samme rapport viser, at streamingtjenesterne overordnet bruger meget lidt hav-, sol-, jord- eller vindenergi, sammenlignet med for eksempel Apple og Google. HBO bruger 22 procent vedvarende energi. Tallet er kun 17 procent hos Amazon Prime.

Læs mere på Videnskab.dk: Energi-professor: Drop solceller på dit tag

Spørg dig selv, hvem du bruger
Forbrugere skal tage et aktivt valg, og skubbe internetgiganterne i en grønnere retning.

Det mener Torsten Hasforth, som er seniorøkonom ved Dansk Energi, hvor han er ansvarlig for de økonomiske analyser af energisektoren. Desuden er han tilknyttet Københavns Universitet som undervisningsassistent på Økonomisk Institut.

»Hvis du ønsker at agere bevidst på nettet, handler det meget om, hvem du bruger. Er du kunde hos Netflix, Amazon eller HBO, kan du sætte dig ind i, hvor grønne deres datacentre er,« siger han.

Godt nok får Danmark omkring 70 procent af sin strøm fra vedvarende kilder.

»Men en del af vores data kommer også fra datacentre uden for Europa (når vi for eksempel bruger internettjenester, der ikke har lokale datacentre, red.). Det er ikke optimalt, for det kan være uigennemskueligt, om deres energi kommer fra bæredygtige energikilder eller ej.«

Leif Katsuo Oxenløwe er enig i, at vi bør stemme med fødderne for at få grønnere data.

»Men den største indsat bør ligge i forskning og udvikling af bedre teknologier,« siger DTU-professoren til Videnskab.dk.

Andre artikler på Videnskab.dk:

Sådan kan ud hjælpe klimaet derhjemme og på arbejde

Overblik: Det ved vi om klimaets tilstand

Sådan påvirker din mad klimaet

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.