Webshop nægter at betale penge tilbage for dårlig vin – har den ret til det?

Kære Camilla
Jeg har til Black Friday købt seks flasker vin på en webshop. De seks flasker vin er nu ankommet til min bopæl, og min kone og jeg åbnede en af flaskerne samme dag for at få et glas rødvin til aftensmaden.

Desværre var vinen dårlig og stort set udrikkelig. Derfor har jeg henvendt mig til vinforhandleren, der desværre nægter at give mig pengene tilbage for den dårlige vin.

De resterende fem vine har han bedt mig sende tilbage, men vil altså ikke give mig pengene tilbage for den sidste vin. Er han i sin fulde ret til at gøre dette?

Mvh.

Karl

Brevkassen: Åbnede pakke med vare, jeg ikke havde bestilt – SKAL jeg betale nu?

Kære Karl
Dit spørgsmål er meget interessant og ikke lige til højrebenet, når vi taler om netop vin, i forhold til hvis det var en helt almindelig vare, som ikke skulle spises eller drikkes.

Det kan lyde, som om forhandleren har valgt at bruge reglerne om fortrydelsesret. Efter det regelsæt kan man nemlig ikke få pengene tilbage for en vin, som man har åbnet.

Han kunne også have brugt reglerne om reklamation, nu hvor du klager over, at vinen smagte anderledes, end du havde grund til at forvente.

Problemet er bare, at smag er subjektiv, og at det er rigtig svært at bevise, at en vin smager ”forkert”. Forhandleren kan jo (højst sandsynligt) ikke lige komme på besøg og konstatere, om vinen nu rent faktisk også smager af f.eks. prop.

Derfor er reklamationsretten i dette tilfælde en teoretisk løsning – mere end en praktisk. Bruger man derimod fortrydelsesretten, behøver man ingen beviser eller undskyldninger for at returnere.

Det betyder, at det er det letteste regelsæt at bruge, fordi man kommer udenom at skulle tage stilling til vinens smag.

Jeg vil dog skynde mig at sige, at det da havde været god kundeservice at behandle sagen efter reglerne om reklamationsret. Der er nemlig forskel på, hvem der skal betale for returfragten:

Når der er tale om en fortrydelse, skal du selv betale for returfragten, hvorimod forhandleren skal betale for returfragten, hvis sagen var behandlet efter reglerne om reklamation.

På grund af sagens særlige karakter kan du prøve at foreslå forhandleren at slå halv skade om returfragten?

Mvh.

Camilla

Brevkassen: Er det lovligt at købe kopivarer på nettet?

Fakta
Svaret er givet af Camilla Engel Post, der er chefjurist hos den danske certificeringsordning e-mærket, der arbejder for tillidsfuld e-handel mellem kunder og erhvervsdrivende. Camilla har arbejdet med familieret, it-ret og forbrugerrettigheder siden 2001.

Brevkassesvaret blev bragt første gang d. 29/11 2017.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.