Så meget dyrere bliver det at rejse med Metroen

Som en del af loven bag MetroCityringen blev det besluttet, at der skal opkræves et ekstra tillæg for passagerer. Der har været stor usikkerhed om, hvordan tillægget skulle opkræves, skriver københavnermediet minby.dk.

I første omgang ønskede Metroselskabet en aftale med DSB og Movia for at forenkle passagerernes betaling ved brug af samme rejsekort, men hverken DSB eller Movia ønskede sådan en aftale.

Det fik Metro-pendlernes talskvinde, Tina Weber, til at rejse kritik.

»Det betyder, at der skal indføres et rejsekort II som kun er forbeholdt Metroens passagerer, mens man stadig skal benytte det nuværende rejsekort, hvis man skal skifte til bus eller tog, da hverken Movia eller DSB ønsker tillægget påført deres kunder,« udtalte Tina Weber til Amager Bladet i maj 2018.

Flere stationspladser til MetroCityringen bliver ikke færdige

Samlet set skal kvalitetstillægget indbringe mellem tre og fire milliarder kroner i perioden fra 2019 til 2065.

Kritikken fik flere partier i forligskredsen på Christiansborg til at genoverveje beslutningen:

»Det virker uhensigtsmæssigt og træls, og hvis det overhovedet kan lade sig gøre at finde en anden løsning, så vil vi i Socialdemokratiet gerne være med til det. Den høje pris er i sig selv et problem, men det holder ikke, at vi nu også risikerer at gøre det mere besværligt at køre med kollektiv trafik,« sagde Socialdemokratiets daværende transportordfører Rasmus Prehn.

Han henviste til, at »det virker bøvlet, at man til den tid vil være nødt til at stille særlige standere op på Metro-stationerne, fordi prisen for at køre i bus, i bus, tog og Metro ikke længere vil være ens, når Cityringen åbner i 2019«.

Så mange arbejdsulykker er der sket under opførelsen af MetroCityringen

Gælder i hele Metroen
Når MetroCityringen åbner søndag 29. september kan passagererne se frem til en helt anden løsning.

Der bliver hverken indført ekstra rejsekort eller flere standere. Til gengæld kommer passagererne til at betale et ekstra gebyr, uanset om man rejser på den gamle eller den nye strækning.

Tillægget skal man kun betale, hvis man rejser på rejsekort eller pendlerkort. Køber man enkeltbilletter på mobilen eller kontant, skal man ikke betale tillægget.

»Finansieringen af Cityringen, som er et kæmpestort infrastrukturprojekt, sker delvist via passagerindtægter og indskud fra ejerkredsen, og som en del af beslutningsgrundlaget blev det også besluttet at indføre et tillæg, der lægges oven i billetprisen,« understreger Rebekka Nymark, kundedirektør i Metroselskabet, i en pressemeddelelse.

Af lovgrundlaget fremgår det, at der opkræves et tillæg på én krone ekstra pr. passager i gennemsnit for at benytte det samlede Metrosystem.

Se Tivolis vilde planer: Vil blokere trafikeret vej midt i København

Metroselskabet har derfor arbejdet med, hvordan opkrævningen af tillægget kan tilrettelægges, så tillægget kun opkræves på Metrorejser.

Den besluttede løsning baserer sig på en model, hvor kvalitetstillægget opkræves på almindeligt rejsekort med 1,60 kr. i myldretiden og 1,28 kr. uden for myldretiden.

På pendlerkort kan adgang til Metroen fravælges. Vil man kunne bruge Metroen er tillægget fastsat til 80 kr. om måneden. For pendler-kombikortet betaler man ikke et særligt tillæg på forhånd, men der opkræves 1,60 kr. pr. rejse med et loft på maks. 80 kr. om måneden.

»Vi ved, at vores kunder er optaget af, at det er så enkelt og nemt som muligt at rejse med Metroen og på tværs af bus, tog og tog. Vi gør derfor en stor indsats for at informere målrettet og tydeligt om de ændringer og konsekvenser, som kvalitetstillægget får for vores passagerer. Vi har bl.a. været i dialog med en række pendler- og forbrugerrepræsentanter for at få deres input til, hvordan vi sikrer den bedste kommunikation,« udtaler Rebekka Nymark

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.