Derfor skal du skrive dagbog

Ifølge psykoterapeut og journalist Annette Aggerbeck viser forskning, at det både gavner ens fysiske og psykis­ke sundhed at skrive dagbog.

Ifølge psykoterapeut og journalist Annette Aggerbeck viser forskning, at det både gavner ens fysiske og psykis­ke sundhed at skrive dagbog.

To meter. Så meget plads i reolen fylder de dagbøger, som 70-årige Marianne Horsdal har skrevet i over 40 år af sit liv.

»Noget af det mest spændende og fornøjelige, jeg kender til, er at læse i mine gamle dagbøger. Det giver et indblik i, hvilke ting der bliver ved med at være de samme, hvilke forandringer der sker, og hvordan man bliver ved med at gentage de samme dumheder igen og igen,« forklarer hun.

Marianne Horsdal er langtfra alene om at nedskrive anekdoter fra sit eget liv. En undersøgelse, som YouGov har foretaget for Søndagsvisen, viser, at 42 procent af danskerne på et tidspunkt i deres liv har skrevet dagbog.

Så vigtigt er det at være helt alene hver dag

Ud over at Marianne Horsdal i sin fritid er en flittig dagbogsskribent, er hun som professor og forsker i livshistorie på SDU og i arbejdet med bogen ‘Tilværelsens fortællinger’ gået på opdagelse i, hvordan hverdagsfortællinger kan bruges til at skabe en mening med det, der sker i ens liv.

»Det at fortælle om ens oplevelser skaber en mulighed for at forstå, hvad der sker, og det har vi i høj grad brug for i en verden i konstant forandring. Dagbogen er en god mellemvej til at skabe den refleksion, men det er vigtigt, at man ikke kun bliver i sit eget hjernespind, men også får en reaktion fra andre på den måde, man oplever og opfatter verden på,« siger hun.

5 ting, du bør gøre inden sengetid, der ikke involverer din mobil eller tablet

dagbogsskriverier

42 % af danskerne har på et tidspunkt i deres liv skrevet dagbog.

34 % af kvinderne og 64% af mændene har aldrig skrevet dagbog og har heller ikke et ønske om at gøre det.

Kilde: YouGov, 1.005 svar

Forbedrer sundheden
Ifølge psykoterapeut og journalist Annette Aggerbeck viser forskning, at det både gavner ens fysiske og psykis­ke sundhed at skrive dagbog.

»En undersøgelse af en gruppe psykologistuderende viste, at de, der brugte dagbogen til at få skrevet om deres tanker og følelser i forbindelse med ubehagelige oplevelser, på sigt fik det markant bedre og gik mindre til lægen, end de havde gjort før,« forklarer forfatteren til bogen ‘Skriveterapi’.

Annette Aggerbecks egen tante har et chatol fyldt med dagbøger, hvor hun har skrevet ned, hvad hun har serveret for sine gæster, hvordan vejret har været, og lignende, men der skal mere til, hvis man vil bruge en dagbog som et redskab til at udvikle sig.

Derfor skal du sove uden din partner

»Det er ikke nok kun at skrive om fakta, man skal også skrive om sine tanker og følelser – både de positive og dem, der gør ondt. På den måde kan du også minde dig selv om, hvad der skal til for at få det godt, når du har det svært,« forklarer hun.

Og så skal dagbogen ikke være en sovepude, hvor man kun beklager sig over andre uden at reflektere over sig selv.

»Hvis du konstruktivt bruger dagbogen til at reflektere over, hvordan du har det med andre mennesker, og forsøger at sætte dig ind i, hvad de måtte tænke og føle, kan det være med til at forbedre din relation til andre,« forklarer hun.

Nationalt arkiv af dagbøger
De fleste betragter nok dagbøger som en bog, som kun ejeren skal læse i, men i Italien har man lavet et nationalt dagbogsarkiv, hvor man kan indlevere sin egen eller sine slægtninges dagbøger. Marianne Horsdal ville ønske, at vi havde et lignende arkiv i Danmark.

»I Italien udvælger man hvert år nogle af de bedste dagbøger, hvor uddrag af dem bliver læst op af nogle skuespillere. Den, der bliver kåret som den bedste, bliver udgivet som bog. Det fremmer en mellemmenneskelig forståelse af andre mennes­kers skæbne og liv, når det private bliver kommunikeret i den form,« fortæller hun.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes