10 tips og tricks til at styre din eksamensangst

Få din eksamensangst under kontrol
1. Find en læsegruppe, hvor I motiverer hinanden, deler erfaringer og støtter hinanden fagligt. Skal I til mundtlig eksamen, kan I øve jer på hinanden.

2. Læs læreplanen. Sæt dig grundigt ind i, hvad der skal ske til selve eksamen. Spørg din lærer eller andre kursister, hvis du er i tvivl om noget.

Sådan får du topkarakter til eksamen: 4 trin til 12-tallet

3. Planlæg din tid. En god læseplan er et must for at nå det hele. Strukturer dit stof og din tid, og planlæg din fremgangsmåde. Det modvirker stress og giver en fornemmelse af overblik. Undgå at læse til eksamen aftenen før.

4. Snak med din omgangskreds. Tal med familie og venner om, hvordan du har det, så du ikke går alene med følelsen. Du vil sikkert opleve, at du ikke er den eneste.

Præsentation, jobsamtale eller eksamen? 5 trin til til at undgå nervøsitet

5. Tænk positivt. Fokuser på de ting, du har gjort rigtigt. Eksempelvis at du har fulgt din læseplan, har skrevet dine noter og været med i undervisningen. Sig til dig selv, at det er o.k. at være nervøs. Når du accepterer angsten, har du lettere ved at styre den.

6. Søg hjælp, hvis din eksamensangst hæmmer dig. En rådgiver vil hjælpe dig med at finde ud af, hvad der trigger angsten, så du kan få den under kontrol.

10 tegn på depression og angst hos børn og unge – sådan opdager du det

Stop panikken
Her er fire sanseøvelser, hvis du pludselig mærker en begyndende angst.

1. Se dig omkring, og koncentrer dig om alle de hvide ting i rummet. Sig tingene højt eller inde i dig selv, hvis du ikke er alene.

2. Mærk. Føl med fingerspidserne på stoffet i dit tøj. Føles det varmt, hårdt, stift, nubret? Mærk på alle dine beklædningsgenstande, og registrér følelsen.

3. Lyt. Ret opmærksomheden mod lydene omkring dig, og fortæl dig selv, hvor de stammer fra. Eksempelvis larm fra tastaturet, skramlen med stole, fodtrin fra eksamensvagterne med mere.

4. Kontakt til gulvet. Sæt dig på en stol, og mærk dine fødder være i kontakt med jorden. Forestil dig, hvordan der gror rødder ud under fodsålerne ned i gulvet. Øvelsen skal give dig følelsen af at være til stede og hjælpe dig med ikke at flygte fra situationen.

Kilde: Solveig Heide-Jørgensen/Københavns VUC, eksamensangst.kvuc.dk

Og husk så: Det er helt o.k., du må godt være nervøs til eksamen

Du bør søge hjælp, hvis …

… følelsesregistret bliver ustyrligt.

… du græder meget uden helt at forstå hvorfor.

… du har katastrofetanker.

… tænker automatisk: Jeg dumper, de andre er bedre end mig, censor vil sikkert have mig ned med nakken.

… kropssymptomerne er unormale.

… du hyperventilerer og besvimer. Du får åndenød, voldsomt udslet eller ryster over hele kroppen.

… du handler destruktivt.

… du overvejer at blive væk fra eksamen eller at droppe ud af uddannelsen alene for at undgå eksamen.

Artiklen blev bragt første gang d. 30. maj 2016.

Oplevelser i byen
Minby.dk - nyheder fra København
Lokale ugeaviser
Københavns erhvervsavis

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.