Præsentation, jobsamtale eller eksamen? 5 trin til til at undgå nervøsitet

Mange oplever, at sveden pibler frem under armhulerne, hvis de skal holde en præsentation, til jobsamtale eller eksamen.

Mange oplever, at sveden pibler frem under armhulerne, hvis de skal holde en præsentation, til jobsamtale eller eksamen.

Håndfladerne bliver svedige, hjertet banker lidt hurtigere, og en irriterende rødmen breder sig i ansigtet. En del danskere ønsker sig langt væk fra jobsamtaler og præsentationer foran kollegaerne.

En undersøgelse, som Voxmeter har foretaget for Rexona, viser, at mere end hver tredje har svedt over en eksamen, mens mere end hver fjerde har oplevet at svede til jobsamtaler og præsentationer på studiet eller jobbet.

Det får os til at svede
I hvilke situationer har du oplevet at svede?
  • Jobsamtaler 28%
  • Eksamener 38%
  • Medarbejderudviklingssamtaler 12%
  • Præsentation på studiet eller jobbet 30%
  • Professionelle mødesituationer 17%
Er du bange for, at du vil fremstå som en usikker person, hvis/når du sveder i situationer, hvor du skal præstere?
  • Ja 34%
  • Nej 66%

Kilde: Voxmeter for Rexona. 1.005 respondenter på 18-65 år har svaret

Utrygge situationer

»Sved i de sammenhænge er – ligesom hyperventileren, rødmen og ‘klappen, der går ned’ – tegn på stress og angst. Det kommer i situationer, hvor vi er utrygge, hvor situationen er ukendt, og der er noget, vi gerne vil opnå – en ansættelse, chefens anerkendelse eller en god karakter til eksamen,« siger Carsten Kjær Busk, konsulent og rådgiver i rekrutteringsvirksomheden Hovedjægerne.

Han tilføjer, at undersøgelser viser, at det at tale i offentlige forsamlinger er noget af det, vi frygter allermest.

5 trin: Sådan undgår du nervøsitet

1. Hav kernen i orden

»Man er selvfølgelig nødt til at være velforberedt, så kernen, altså det faglige, er i orden. Men det er langtfra nok, for velforberedte mennesker kan sagtens falde igennem, hvis de bliver for nervøse.«

2. Tænk positivt

»Mange fokuserer på det, de ikke har eller kan. Fokuser på det, du har. Sig til dig selv, at du har gjort dit forarbejde og er tilfreds. Så virker din udstråling bedre. Det handler om at vende sin tankegang og se det positive.«

3. Hvor slemt er det egentlig?

»Når vi skal præstere, kan vi stresse os selv og tænke det værste. Få ro på og spørg dig selv, om nogen i din familie kan dø af det her? Er dit hus ved at brænde? Nej, vel? Det værste, der kan ske, er, at du ikke får jobbet. Måske finder du endda ud af, at det ikke var dit ønskejob. Overvej, hvad de vigtige ting i livet er – familien, kæresten/ægtefællen, børnene, dit helbred. Og lær at sige pyt til de mindre vigtige ting.«

4. Brug kroppen til din fordel

»Vi signalerer utrolig meget gennem vores kropssprog. Hvis du er soigneret, ren og velklædt, virker du mere selvsikker. Et fast håndtryk, øjenkontakt, rolige håndbevægelser, et afslappet og naturligt stemmeleje og rank ryg er også med til at få dig til at virke sikker. Og så signalerer smil styrke, sikkerhed og motivation.«

5. Hvis du ‘falder igennem’ …

»Uanset hvor meget man arbejder med usikkerheden, kan uventede ting få en til at vakle – som et spørgsmål, man ikke kan svare på. Gå ikke i panik. Husk, at det er o.k. at tage en pause på 10-20 sekunder. På modparten virker det rigtig fint, at man tænker sig om. Sig eventuelt: ‘Det var et godt spørgsmål, det skal jeg lige overveje’, bed om at få det uddybet, eller læg det op til debat.«

Kilde: virksomheden Hovedjægerne

 

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes
1