Lykkeekspertens tre hurtige trin til et godt liv

Hvordan ved man, om man er lykkelig? Og hvordan bliver man i det hele taget et lykkeligt menneske?

Hvordan ved man, om man er lykkelig? Og hvordan bliver man i det hele taget et lykkeligt menneske?

I samarbejde med lykkeekspert Nathalie Dahl fra anturi.dk bringer Søndagsavisen.dk en lille guide til, hvordan man finder lykke i hverdagen med tre enkle spørgsmål og tilhørende metoder.

Trin 1

Det skal du spørge dig selv om: Hvordan finder jeg ud af, hvordan jeg har det lige nu, og hvad er det der præcis gør mig lykkelig og ulykkelig?

For at du kan finde ud af det, skal du være opmærksom på dine følelser og tanker i løbet af dagen. Jeg vil anbefale, at man skriver dem ned minimum tre gange om dagen for at få et klart billede om sin tilstand.

Disse to forældreegenskaber skaber lykkelige børn

Det er vigtig at være bevist om, hvordan du har det i løbet af dagen. Stil spørgsmål så ofte du kan:

  • Hvordan jeg har det lige nu?
  • Hvilke følelser har jeg og hvad er årsagen til at jeg føler det jeg gør?

Følelser kan ikke ses, men det er dem, som giver ro i kroppen og sjælen eller som omvendt bringer kaos og panik – en stresstilstand.

  • At blive mere bevidst om, hvilke tanker du har i løbet af dagen.

Gennemsnitlig får man 60.000 tanker hver dag, 95% af disse er de samme som dagen forinden. Det er bevist, at 70% af disse desværre er af den negative slags.

Tanken har kraft, og påvirker vores sind og vores krop, og er så magtfuld, at den kan slå et menneske ihjel, og gøre et andet menneske raskt. Så tænkt positivt og i retning af noget du ønsker i dit liv.

Trin 1 giver dig en afklaring af dine følelser, tanker og svarer på, hvorfor du har dem.

Nyt chokerende studie: Så meget sex skal man have for at være lykkelig

lykkeligtpar2

Trin 2

Det skal du spørge dig selv om: Hvordan kan jeg føle mig glad og godt tilpas i livet, hvor jeg er lige nu?

Det starter med at leve i nuet.

Acceptér hvert øjeblik i dit liv. Gør alt langsommere og mere bevidst. Se det smukke omkring dig. Alle vore problemer stammer fra vort sind, som altid giver sin egen fortolkning af situationen.

Bliv taknemmelig for alt det du har. Taknemmelighed er en forudsætning for at have et lykkeligt liv. Den påvirker din psykiske tilstand og kan forbedre hvert område af dit liv.

Her er de 5 grundsten til et lykkeligt ægteskab

Smil oftere og find grunde til at grine. Et barn på 4 år griner i gennemsnit 400 gange om dagen, en voksen smiler i gennemsnit 15 gange om dagen. Tag ikke livet for alvorligt! Alt går over.

Tilgiv andre og dig selv. Når du har tilgivet, ændrer du din holdning til situationen, og den ophører med at være destruktiv.

Bearbejd negative situationer i dit liv. Bearbejd en situation ad gangen, alene eller med en som har forstand på det (coach, psykoterapeut eller psykolog). Det vigtigste er, at du har tillid til personen, og at du føler dig godt tilpas med de værktøjer som personen bruger.

Find tid til at meditere eller bede en bøn (ikke nødvendigvis religiøst).

Få en god start på dagen og spørg ”hvad vil jeg opnå i dag?”. Prøv evt. yoga og/eller gymnastik. Stå lidt tidligere op og brug den ekstra tid til at læse noget som udvider dit intellekt.

parforhold-lykke

Trin 3

Det skal du spørge dig selv om: Hvordan får jeg mit drømme liv?

Lav et billede af, hvordan dit liv ser ud, når du har vundet i lotto? Dit parforhold, bolig, jobsituation, vennekreds, økonomi, helbred dvs. alt omkring dig og hvordan føles det at leve dit drømme liv? Hvad mangler du så nu, for at opnå denne lykke følelse?

Hav billedet af, hvordan du vil have det oftest muligt, minimum to gange om dagen, når du står op og inden du falder i søvn. Involver alle dine 5 sanser i din visualisering (se, høre, føle, evt. dufte og smage)

Lav en plan, som bringer dig til dit mål.

Der blev lavet en undersøgelse på Harvard University i 1979-1989. Nogle studerende fra det samme kursusforløb blev spurgt om følgende:

“Har du klare skriftlige målsætninger for fremtiden, og har du lavet en plan for at nå dem?”

Kun tre procent af de adspurgte havde sådanne målsætninger og planer, 13 procent havde mål, men de havde ikke skrevet dem ned, 84 procent af de studerende havde ikke noget bestemt formål andet end at afslutte skolen og nyde sommerferien.

10 år senere i 1989, blev de samme studerende interviewet igen. Det blev konstateret, at de 13 procent som havde mål, men som ikke havde skrevet dem ned, tjente i gennemsnit dobbelt så meget, som de 84 procent, som ikke havde nogle konkrete mål. Men det mest overraskende var, at de tre procent, som havde skrevet deres mål ned, i gennemsnit tjente 10 gange mere end de resterende 97 procent tilsammen.

Den eneste forskel mellem disse tre kategorier lå i afklaretheden af deres mål.

Tro på, at du allerede har dit drømmeliv og prøv at føle dig, som om du er i det.

Føl din kropsfornemmelse, når du træffer beslutninger Hav fokus på dit mål hver dag og giv ikke op undervejs.

Husk nyd livet på vejen, da lykke er ikke en destination, den er en tilstand og desto mere lykkelig du føler dig hverdagen desto mere lykke tiltrækker du i dit liv.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes