Oplevelser i byen
Nyheder, debat og guides fra København
Lokale ugeaviser
Københavns erhvervsavis

Tre yogaøvelser, der kan redde arbejdsdagen

Britt Ziwes viser her, hvordan øvelsen rygradstwist skal udføres. Ved at lave små yogaøvelser fra kontorstolen kan trivslen øges, forklarer hun.

Britt Ziwes viser her, hvordan øvelsen rygradstwist skal udføres. Ved at lave små yogaøvelser fra kontorstolen kan trivslen øges, forklarer hun.

Hovedpine? Et hoved fuld af støj? Skuldre så hårde som beton? Med simple øvelser kan du få en bedre arbejdsdag, og du behøver ikke engang forlade din kontorstol.

Det er blandt de grundlæggende budskaber i kontor-yoga, som Britt Ziwes tog med til Danmark for knap 10 år siden. Hun besluttede i første omgang at starte forretning i Nordjylland ud fra en tese om, at kunne kontor-yoga blive en succes i det nordjyske, kunne det blive en succes hvor som helst.

Din kaffe kan gøre dig angst

I dag dækker hendes uddannede kontor-yogainstruktører det meste af landet, og også andre yogalærere rejser rundt til virksomheder og hjælper ansatte med at få et yoga-pusterum, der kan give en bedre arbejdsdag.

»Øvelserne skaber trivsel, sænker sygefraværet og forbedrer arbejdsmiljøet,« siger Britt Ziwes, der selv har arbejdet på kontor og oplevet behovet for at få strakt lemmerne i løbet af dagen, men manglet tiden til det efter arbejde.

9 ting du kan gøre i stedet for at løbe

Ro med mindfulness
Andre genveje til indre ro i arbejdsdagen er apps til mobiltelefonen som eksempelvis ‘Headspace’, der blev lanceret af brite og buddhistmunk Andy Puddicombe i 2012.

Her kan du i dine kollegaers rygepause eller i frokostpausen sætte dig til rette i din kontorstol og få 10 minutters mindfulness ind gennem dine høretelefoner – det styrker dig til resten af dagens prøvelser.

Andy Puddicombe har i amerikanske medier udtalt, at man ikke behøver at tale på en bestemt måde, bære noget specielt tøj, sige sit job op eller afbrænde røgelse for at få et mere afbalanceret liv. Det er dog nødvendigt at betragte sit liv og arbejdsliv i et andet perspektiv – og der kan meditation vise vejen, mener han.

»I 1990’erne var det smart at have enormt travlt og drikke kaffe i spandevis. Mange firmaer byggede motionsrum, der stod halvtomme. Yoga var stadig noget, der mest foregik på aftenskolerne for ældre kvinder. I dag er trenden indre ro, mindfulness og overskud. Der er mere fokus på, at medarbejderne skal have en god arbejdsdag, og at en god medarbejder er en medarbejder med ro i krop og sind,« siger Britt Ziwes.

Få fast mave og stærk ryg på tre uger med denne simple øvelse

Tre yogaøvelser fra kontorstolen
Udgangsposition: Alle tre øvelser starter med, at du på din korntorstol sætter dig med rank ryg med luft mellem ryg og ryglæn. Saml benene foran dig, og placer dine hænder med håndfladerne på lårene
1. Skulderløft
På en dyb indånding trækker du begge skuldre op mod ørerne, holder vejret og tæller til fem. På en udånding giver du slip og spænder, alt hvad du kan. Gentag øvelsen tre gange, og kom så tilbage til din udgangsposition.
2. Rygradstwist
Læg højre ben over venstre, og stem venstre underarm mod ydersiden af højre knæ. Twist samtidig overkroppen højreom, så højre skulder peger mod bagvæggen, og du kigger ud mod højre skulder. Brystet er åbent, og ryggen er rank. Bliv i stillingen i 20-30 sekunder, og kom forsigtigt ud af den. Gentag i modsatte side, og kom tilbage til udgangspositionen.
3. Det perfekte åndedræt
Luk øjnene. Træk vejret dybt ind gennem næsen, mens du tæller til fire. Tøm så lungerne langsomt gennem næsen, mens du tæller til otte. Fortsæt på denne måde i et til to minutter. Hold herefter øjnene lukkede, træk vejret normalt, og mærk effekten af øvelsen.
Kilde: Britt Ziwes

 

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes