»Fuck this shit – I’ll be a stripper«: Universiteter stiller urealistiske krav til studerende

Universitetsstuderende keder sig tit og oplever ofte, at deres studier ikke giver mening. De har svært ved at få studiet til at passe ind i deres øvrige liv, og de rager rundt i åndelige tåger, der efterlader dem i rædsel.

Sådan konkluderer Janus Aaen, der er videnskabelig assistent ved Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet i sin ph.d.-afhandling, skriver Videnskab.dk.

I afhandlingen ’Student Darkness – En undersøgelse af studerendes væren på universitetet’, har han lavet en etnografisk og filosofisk undersøgelse af, hvordan det er at være studerende på et dansk universitet.

»Universitetet betragter de studerende som enstrengede væsner, som man han hælde viden ned i efter en overordnet plan. Men for de studerende fylder eksamensangst, kedsomhed, forelskelser og eksistentiel træthed meget,« siger Janus Aaen.

Læs mere på Videnskab.dk: »Unge i dag er ikke narcissister – de er pressede«

Levede sammen med studerende
Janus Aaen ville i sin ph.d.-afhandling gerne i dybden med, hvordan det er at være universitetsstuderende. Så i stedet for at lave mere overfladiske interviews med hundrede studerende, valgte han at – nærmest – leve sammen med fem studerende i ni måneder.

Via de filosofiske begreber ’lys’ og ’mørke’, kunne han analysere sig frem til, hvorfor universitetet og dets studerende matcher hinanden så dårligt.

Mørke og lys er to filosofiske begreber, som står i modsætning til hinanden. I menneskers liv er ’mørke’ alt det irrationelle – for eksempel det ufornuftige, det kedelige, det mærkelige, begæret. Ved siden af det befinder sig ’lys’: Det rationelle – det, som man kan finde en fornuftig sammenhæng i.

Ifølge Janus Aaens analyse går universitet galt i byen, når det behandler de studerende som mennesker, der alene er ’lyse’. Som nogen, der kun opfører sig fornuftigt.

»Mørket rummer kedsomhed og mange andre ubehagelige følelser. Men i mørket ligger også kimen til noget godt. Det er i mørket, man for eksempel finder idéen om, at man har en skæbne, og at det er derfor, man studerer. Sådan nogle irrationelle ting betyder enormt meget for de studerende,« siger Janus Aaen.

Læs mere på Videnskab.dk: Hvorfor dropper studerende ud?

Skab vidensbegær
Hvis universitetet skal have mere engagerede og glade studerende, så bliver det ifølge Janus Aaen nødt til at omfavne studielivets mørke sider.

’Mørke’ skal ikke nødvendigvis forstås som noget negativt, påpeger han. Det er i stedet en kraft hos de studerende, som universiteterne kan udnytte.

»Jeg vil mene, at man med fordel kan lave ændringer i pædagogikken. I stedet for et universitet, hvor man lader en underviser stå og give en masse viden, som de studerende forventes at absorbere, bør man arbejde for at skabe nysgerrighed, undren og begær efter viden.

»En måde at gøre det på kunne være at inddrage de studerende mere i forskningsprocesserne, så vi får et mere eksplorativt (udforskende, red.) universitet,« siger Janus Aaen.

Andre artikler på Videnskab.dk:

Kvote 2-studerende er bedst til at klare studiet

Hvorfor bliver vi så stressede i det moderne samfund?

Sådan husker du bedst dit pensum – også til eksamen

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.