Så fede er dine sunde snacks

Der skal ikke mange håndfulde nødder i gabet, før man har indtaget 1.000 kalorier, som svarer til halvdelen af en voksen kvindes daglige kaloriebehov.

Der skal ikke mange håndfulde nødder i gabet, før man har indtaget 1.000 kalorier, som svarer til halvdelen af en voksen kvindes daglige kaloriebehov.

Det er vigtigt at få sunde fedtstoffer indenbords, men der skal ikke mange mundfulde til, før de naturlige snacks overgår et helt måltid i antallet af kalorier.

Ifølge Michelle Kristensen, der er ernæringsekspert, forfatter til bøger om sundhed og uddannet i human ernæring, er de fleste af os godt klar over, at nødder, mørk chokolade og tørret frugt er fedtholdigt.

»Men folk er gode til at overbevise sig selv om, at det er o.k. at spise meget af det, fordi det jo er sundt,« siger hun.

»På den måde er vi sådan lidt blåøjede«.

Der skal ikke mange håndfulde nødder i gabet, før man har indtaget 1.000 kalorier, som svarer til halvdelen af en voksen kvindes daglige kaloriebehov. Til sammenligning er der 351 kalorier i 100 gram friturestegte pomfritter.

Hvis du er sulten for sjov

Per Brændgaard er uddannet cand.scient. i human ernæring, foredragsholder, og sundhedsrådgiver. Han mener også, at vi snacker løs, fordi vi fejlagtigt sætter lighedstegn mellem
sundhed og slankhed.

»Man skal sørge for at spise efter sin sultfornemmelse. Så hvis man ofte snacker uden at være ægte sulten, er det overspisning, som med stor sandsynlighed leder til, at man tager på,« siger han.

dit daglige kaloriebehov
Hvor mange kalorier, du bør indtage i løbet af en dag, afhænger af, om du forsøger at tabe dig, hvor aktiv du er i løbet af dagen, din vægt, højde og dit køn.
Der findes flere netsider, som kan hjælpe dig med at udregne dit præcise kaloriebehov.
Her er det gennemsnitlige behov for mænd og kvinder:
  • Kvinder: 2.000 
  • Mænd: 2.500

Drop nogle snackmåltider

Hvis man har en tendens til at tømme posen med pistacienødder uden at bekymre sig om kalorierne, og man samtidig har et ønske om at bevare eller opnå en slank figur, er det måske på tide at begrænse sit forhold til de naturlige godter.

»Et godt råd er at droppe nogle af alle de her snackmåltider og så sige til sig selv, at  det er okay at være sulten,« siger Michelle Kristensen.

Hun foreslår, at man for eksempel drikker te med forskellige smage, når man bare er sulten for sjov.

Læs også: Derfor skal du spise nødder efter træning

Søndagsavisen giver her et overblik over, hvor mange kalorier der egentlig er i de sunde snacks – klik på billedet for stor version.

sundesnacks

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.