Oplevelser i byen
Nyheder, debat og guides fra København
Lokale ugeaviser
Københavns erhvervsavis

Ekspert: Sådan vælger du de sundeste chips

Salt og fedt er de to væsentligste argumenter for at passe på sit chipsindtag. Det fortæller Trine Vase Bendtsen, lektor ved ernærings- og sundhedsuddannelsen på Via University Collage i Aarhus.

»Energiindholdet i chips og snacks er rigtig højt. Der er rigtig meget fedt i. Kartofler er fint, men ikke når de bliver friturestegt og suger fedt til sig.«

Se listen i bunden af artiklen: Så fede er dine snacks

Lever man sundt, kan der godt blive plads til en håndfuld chips hist og her, men det må ikke blive hverdagskost.

»Chips skal ikke have plads i den daglige kost. Når vi skruer op for det usunde, bliver der mindre plads til det sunde. Så går det ud over indtaget af grøntsager, fisk og fuldkorn, og det fjerner næringsstoffer fra vores samlede kost,« forklarer Trine Vase Bendtsen.

Læs også: Populær snack: Her er danskernes foretrukne chipsvariant

Olien er vigtig

Det er heller ikke ligegyldigt, hvilken type olie chipsene er stegt i. Typisk bruger producenterne enten palmeolie eller solsikkeolie. Der er forskel på de to typer olie sundhedsmæssigt. Palmeolie indeholder meget mættet fedt, som man generelt anbefaler at begrænse.

»Så det er bedre at vælge dem, der er stegt i solsikkeolie, men stadig med måde,« fortæller Trine Vase Bendtsen.

Desuden vil mange chipstyper give en betydelig del af det anbefalede daglige saltindtag på fem-seks gram.

Læs også: Fra soldatermad til allemandsspise: Her er chipsenes historie

Det kan du spise

Vil man spise snacks, er der to typer, som Trine Vase Bendtsen ser lidt mere positivt på. Den ene er popcorn, men udelukkende hvis man selv laver dem i en gryde derhjemme og passer på fedtmængden.

»Mange tror, at popcorn er et sundere valg, men de fleste vælger mikroovnspopcorn, som har et højt fedtindhold.«

Trods et højt fedtindhold kan nødder være et godt valg, men kun i begrænsede mængder.

»Her skal man også særligt passe på saltindholdet, så det vil klart være bedre at spise mandler, der kun er ristede, men ikke saltede,« siger Trine Vase Bendtsen.

Læs også: Test: Vinderchips vipper Kims og Taffel af pinden

Så fede er dine snacks

 

Fedt/100 gram Kcal/100 gram Salt/100 gram
Saltede mandler (Kims saltede mandler) 51 gram 573 kcal 0,8 gram
Peanuts (Taffel Saltede Peanuts) 49 gram 610 kcal 1,3 gram
Flæskesvær (Kims Gammeldags flæskesvær) 48 gram 620 kcal 2,8 gram
Pistacienødder (Kims Pistacie) 45 gram 618 kcal 1,5 gram
Indbagte peanuts (Taffel Chili Cheese Nuts) 34 gram 530 kcal 2,7 gram
Kartoffelchips (Taffel Chips) 32,5 gram 520 kcal 0,6 gram
Osterejer (Kims Ostepops) 31 gram 520 kcal 2,5 gram
Skruer (Kims Saltskruer) 22 gram 480 kcal 2,8 gram
Popcorn (Kims Mikrobølge popcorn) 21 gram 430 kcal 2,5 gram
Snackchips (Kims Snack Chips med krydderi) 17 gram 440 kcal 3,4 gram
Saltstænger (Taffel Party Sticks) 2,6 gram 380 kcal 2,8 gram

 

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes