Sådan gør du op med rutinerne og får nye grøntsager på middagsbordet

Grøntsager

Grøntsager

Er det de samme tre-fire basis-grøntsager, som din menu står på derhjemme? Så forny dine sunde fristelser med gode alternativer til de mere traditionelle grøntsager.

Måltidsekspert og direktør for Kostkompagniet, Birgitte Escherich, fortæller om hvordan du kan udforske nye former for frugt og grønt.

Er du glad for gulerødder?
Prøv jordskokkerDen har ikke samme sødme som gulerødderne, men den er stadig sød. Den har også samme konsistens, og er lige så sprød. Guleroden har sit helt eget særpræg, men jordskokken har en nøddeagtig smag. Du kan lave lækker dipcreme af jordskokken. Skræl og damp den mør i en dampindsats i en gryde og purer den. Det kan der komme en rigtig lækker og afbalanceret dip ud af, som du kan bruge som erstatning for sovs. Den giver en vidunderlig smagsoplevelse serveret med grøntsager. Jordskokken kan også med stor fordel bruges i gryderetter og supper.

Rå grøntsager øger ikke forbrændingen – lyder det som en usandsynlig påstand? Læs hvorfor det er rigtigt på Q.dk

Er du glad for kinakål?
Prøv pak choi. Den er sprød og minder om kinakål. Det hvide område er bare større på pak choien og smager enormt godt. Damp den og spis den med satay-sovs. En anden erstatning kan være sølvbeder, der også minder om kinakålen med stokken inde i midten. Brug dem i salater eller damp dem. Sidst men ikke mindst kan spidskålen anbefales, der også er beslægtet med kinakålen, men som har en mildere smag.

Rodfrugter – derfor er de så sunde

Er du glad for kartofler?
Prøv søde kartofler, selleri, pastinak eller persillerodFå børnene til at spise de sunde pastinakker og persillerod ved at lave dem med rodfrugter i ovnen. Du kan også dampe jordskokken eller riste den til en god snack. Hvis du savner kostfibrene fra kartoflen, så server en salat med croutoner til.

Er du glad for spinat?
Prøv spidskål, pak choi, rødbedetoppe, skvalderkål, portulak eller mælkebøtteblade. Tag eksempelvis de fine skud fra mælkebøtten og damp dem i en gryde med piskefløde til en velsmagende ret.

Det er ikke alle grøntsager, der er lige sunde for dig. Læs hvilke, du bør undgå på Q.dk

Er du glad for blommer?
Prøv nektariner, ferskner eller mangoDe er søde, og det er det ikke altid en garanti for, at blommen er – afhængig af sorten. De er gode at bruge til smoothies eller hjemmelavet youghurt. Hvis frugterne bliver overmodne kan du lave en nem chutney ud af dem. Er du glad for blommer, så husk, at der findes mange forskellige sorter, og at det giver god afveksling at prøve noget forskelligt.

 

 

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.