Hvad feder mest? Se listen: Så mange kalorier er der i din favorit-fastfood

For at dulme den dårlige samvittighed vælger mange at købe sushi i stedet for pizza. Men det er ikke meget bedre.

For at dulme den dårlige samvittighed vælger mange at købe sushi i stedet for pizza. Men det er ikke meget bedre.

Arbejdsdagen blev pludselig lidt længere, end du regnede med, og en tur i supermarkedet er det sidste, du har lyst til. Derfor står der fastfood på menuen til aftensmad, men helst ikke af den alt for usunde og fede slags.

Se nederst i artiklen, hvordan sushi klarer sig sundhedsmæssigt sammenlignet med klassisk fastfood.

For at dulme den dårlige samvittighed vælger mange at købe sushi i stedet for pizza. Så slipper de for det hvide brød og den fede ost.

Hvad feder mest? Se her, hvor mange kalorier der er i dine drikkevarer

Husk det grønne
»Sushi indeholder ikke meget fedt sammenlignet med klassisk fastfood. Men da der er meget lidt fisk og grønt i, bliver det en sammenpresset masse, hvor man primært spiser sig mæt i hvide ris med meget få kostfibre, ingen fuldkorn og lidt fisk,« siger Sisse Fagt, seniorrådgiver hos DTU Fødevareinstituttet.

Ifølge Sisse Fagt er sushi dog et klart sundere alternativ end konventionel fastfood, selvom der er ligheder mellem dem.

»Der er ikke mange grøntsager i sushi, og soyaen gør, at man får en meget saltholdig mad, der kan ligge tæt på fastfoodprodukter som pizzaer og burgere,« siger hun.

Vælger du sushi, når det skal gå stærkt, bør du derfor bestille noget salat eller andet grønt ved siden af.

Se her, hvordan sushi klarer sig sundhedsmæssigt sammenlignet med klassisk fastfood.

Ske eller gaffel? Dette stykke bestik skal du spise med, hvis du vil spise færre kalorier

sushi-kalorier

fastfood2

Forsker: Derfor er snydedage vigtige for din slankekur – og STOP så med at tælle kalorier

5 gode råd
  1. Spis ikke fastfood hver uge.
  2. Vælg gerne sushi, men bestil noget grønt ved siden af.
  3. Der er meget ost på en pizza – bed derfor om mindre ost. Hvis muligt vælg da en bund på fuldkorn – den smager af mere, og du får flere kostfibre.
  4. Vælg fastfood med et lavt energiindhold og med flest mulig grøntsager.
  5. Hvis muligt, vælg nøglehulsmærket fastfood – så er der taget hensyn til ‘hele pakken’.
Kilde: Sisse Fagt, seniorrådgiver hos DTU Fødevareinstituttet

 Klap kaloriehesten: Grove grøntsager gavner mest

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes
1