Her den søde kartoffels fordel

Den søde kartoffel indeholder flere fibre end en almindelig kartoffel.

Den søde kartoffel indeholder flere fibre end en almindelig kartoffel.

Den ligner lidt en kartoffel, og den har også navn efter en. Den søde kartoffel, som også hedder batat, har faktisk ikke meget med en kartoffel at gøre, selvom den ofte bliver brugt som kartoffelerstatning på de danske middagsborde.

– Den minder mere om en rodfrugt, f.eks. pastinak. Den har et lidt forkert navn, siger Lisa Bolting, der er chefdiætist.

Den søde kartoffel indeholder dog samme mængde stivelse som en kartoffel, og den indeholder faktisk også markant mere sukker – heraf den søde smag og navnet.

Få opskriften på en lækker suppe med sød kartoffel.

Indeholder mere fiber
Til gengæld indeholder den søde kartoffel flere fibre end en almindelig kartoffel.

– Den indeholder tre gram fiber pr. 100 gram. Det er ikke voldsomt meget, men det er mere fiber, end en kartoffel indeholder. Flere fibre betyder jo, at den mætter mere, forklarer Lisa Bolting om den rødlige spise.

Derfor skal du spise de udskældte kartofler.

Den søde kartoffel indeholder også godt med beta-caroten, der er en antioxidant, som bl.a. beskytter mod frie radikaler – ustabile molekyler, der kan ødelægge diverse processer i kroppen.

Sådan kan du booste din forbrænding og tabe op til fem kilo på to uger.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.