For meget frugt gør dig fed

Frugter er sunde og indeholder en masse ting, kroppen har brug for for at fungere, men mange danskere begår en fejl. De spiser nemlig for meget frugt.

-Et stykke frugt kan nemt indeholde 60, 70 eller 80 kalorier pr 100 gram, og hvis man forsøger at opnå et vægttab, skal man have ca. 1.300-1.400 kalorier om dagen. Hvis man så spiser seks stk. frugt om dagen, kan man jo hurtigt nå op på omkring 450 kalorier, og det er altså bare frugten, man spiser mellem de rigtige måltider. Den fejl mange laver, er at spise for meget frugt og glemme at regne det med i deres daglige kalorieindtag, siger Lisa Bolting, der er diætist.

8 grunde til hvorfor papayen er et lille frugtmirakel

Det er størrelsen, der gør det
Når man køber frugt og skal vælge fem æbler, vil de fleste vælge de fem største og bedste æbler, de kan finde. Folk vil have så meget ud af pengene som muligt, men ingen tænker over, at et æbles størrelse har stor betydning for antallet af kalorier.

Et æble på 100 og 200 gram vil naturligvis ikke indeholde det samme antal kalorier. Lisa Bolting tror ikke, danskerne tæller kalorier på frugterne, når de er ude at handle.

– Tre styk frugt om dagen er et godt udgangspunkt. Med den udtalelse har jeg taget udgangspunkt i at ét styk frugt er ca. 100 gram. Man skal huske, det er mængden, der feder, udtaler Lisa Bolting.

Hun understreger, at man ikke skal stoppe med at spise frugt, men blot være mere opmærksom.

Tab dig med 80-metoden – Spis dig 80% mæt og din krop får lige præcis den portion kalorier, den har brug for

Slik eller frugt?
Man kan måske tænke, hvorfor skiftede jeg nu slikket ud med frugten, hvis frugt også feder? Gør det overhovedet nogen forskel? Svaret er ja, der er stor forskel på slik og frugt.

Frugt er i små mængder sundt og indeholder både næringsstoffer, vitaminer, mineraler og er naturligt fremstillede, mens slik indeholder en masse sukker og tilsætningsstoffer.

– Man kan sagtens leve kun af slik, og man vil endda kunne tabe sig rigtig meget, men uden næringsstoffer, vitaminer og mineraler, bliver kroppen træt og svag. Derfor er frugt klart det sundeste valg, fastslår Lisa Bolting.

Tørret frugt er fyldt med sukker

’6 om dagen’?
Vi har alle hørt sloganet ’6 om dagen’. Men hvorfor opfordres vi til dette, når det feder?

– Mange danskere misforstår sloganet og glemmer, at de ’6 om dagen’ også er grøntsagerne. ’6 om dagen’ er ment således, at man skal spise tre styk frugt og tre styk grønt om dagen. Ikke seks styk frugt, siger Lisa Bolting.

Her er diætistens gode råd om frugt:

  • Spørg dig selv: ’taber jeg mig nok?’, og justér mængden af frugt efter det.
  • Hvis dit vægttab går godt, er det i orden at spise et stykke frugt mere om dagen.
  • Hvis dit vægttab ikke går så godt, kan du udskifte frugterne med grøntsager.
  • Stop ikke med at spise frugt, men vær opmærksom.
  • Husk at tænke over, hvor stort det styk frugt, du sidder med, er. Det har stor indflydelse på antallet af kalorier.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.