Sådan får du grøntsager ind i morgenmaden

Danskere udelader gulerødderne på morgenbordet.

Danskere udelader gulerødderne på morgenbordet.

»Vil du række mig rodfrugterne?« er nok en sjældent hørt sætning ved de danske morgenborde. Grøntsager er nemlig stort set fraværende på danskernes morgenmadstallerkner. Det viser en undersøgelse fra Gfk for Dansk Gartneri.

Her kan man se, at mens de fleste spiser grøntsager til frokosten og aftensmaden, så spiser 85 procent af dans­kerne sjældent eller aldrig grøntsager til morgenmad, selv om kostundersøgelser viser, at langt de fleste af os spiser for få grøntsager i forhold til de anbefalede 300 gram om dagen.

»Det hører ikke til i dansk madkultur. Måske kan vi spise lidt gulerodsstave op ad formiddagen, men der har ikke været tradition for at spise grøntsager som en del af morgenmaden,« siger Preben Vestergaard, der er kandidat i human ernæring og underviser i sundhed og ernæring på Københavns Professionshøjskole.

Derfor skaber grøntsager dårlig stemning

Fra tilbehør til madpakker
»I Danmark ser vi mest grøntsagerne som noget, der kommer som tilbehør til kødet. Med tiden har grøntsager også sneget sig ind i madpakker, fordi avlerne er begyndt at designe cherrytomater, små skoleagurker og snackpeberfrugter, som passer ned i madkassen,« siger Preben Vestergaard.

Mens 85 procent af danskerne sjældent eller aldrig spiser grøntsager til morgenmad, er tallet for frugt 65 procent, viser undersøgelsen fra Gfk.

»Vi har lettere ved at spise frugt til morgenmad, for eksempel på grød, havregryn eller yoghurt, end vi har ved at sidde med blomkål og rodfrugter. Frugt kræver ikke den store tilberedning og er sødere i smagen. Og så er det også blevet populært at drikke det som juice eller smoothies,« siger Preben Vestergaard, der har svært ved at se, at grøntsager for alvor bliver et hit på danskernes morgenborde.

Grønt i stedet for sukker
Michelle Kristensen er ernæringsekspert, forfatter og laver bootcamps, hvor deltagerne lærer om sund mad, træning og vægttab. Hun er fortaler for at få grøntsagerne integreret i dagens første måltid.

»Normalt siger jeg til mine bootcampere, at de skal se at få nogle grøntsager til morgenmad. Ellers kan morgenmaden hurtigt blive en meget tom og sukkerholdig omgang. Når morgenmaden er sund og mættende, fungerer hjerne og krop bedre resten af dagen,« siger Michelle Kristensen, som selv får grøntsager om morgenen i form af grønne pandekager, smoothie eller sammen med æg.

Sådan kan du få grønt til morgenmad

Ernæringsekspert Michelle Kristensen giver fem råd til at få grøntsager fra morgenstunden:

  • Smoothies er verdens nemmeste måde til at få grøntsager allerede fra om morgenen. Frosne grøntsager som spinat, broccoli og grønkål er rigtig gode at bruge i smoothies, fordi de ikke smager af noget, men giver god, mættende fylde for få kalorier. Frugterne kan være banan, blåbær, havtorn og så videre. Prøv at tilsætte squash og frossen rosenkål til en banan-blåbær-smoothie.
  • Omelet kan laves med spinat og rød peber i. Spis tomat til.
  • Kog havregrød op med revet gulerod og æble. Drys med kanel.
  • Kom revet rødbede i dejen til hjemmebagte boller. Spis gulerødder og asparges til.
  • Kom kogt og blendet broccoli og hakket spinat i pandekager. Spis frugt til.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes
1