Undgår du fedt? Derfor er det skidt for dig

Vi lever i en fedtforskrækket tid, men fedt skal der altså til. Vi har en del essentielle fedtsyrer, hvilket vil sige, at vi ikke selv kan opbygge dem i kroppen. Dette gælder: omega 3 – og så er der de fedtopløselige vitaminer – A-, D-, E- og K-vitamin, som også er livsvigtige.

Stoffet er altså vigtigt for, at kroppen overhovedet kan fungere. For eksempel er det en vigtig del af nervecellernes indpakning og nødvendigt for at optage de livsvigtige fedtopløselige vitaminer. Derudover nedsætter fedt appetitten, styrker koncentrationen, og så giver det smag og konsistens.

Læs også på MY DAILY SPACE: 7 ting, der vækker hjernens glade hormoner

For lidt eller for meget fedt
Mange danskere spiser for meget fedt, men mange af jer går også rundt, uden måske selv at vide det, i underskud på fedt.

Måske er det en følge af alle de fedtforskrækkende kampagner, som der findes uendelig mange af. I har nok set mange produkter, hvor der står; fedtfri, fedtfattig, kaloriefattig, 30 procent mindre fedt, og I kan derfor nemt blive narret til at tro, at mindre fedt i kosten derfor må være sundt.

Læs også på MY DAILY SPACE: Denne rodfrugt er en sand sundhedsbooster

Nogle af jer skal måske skære ned på fedtet, og nogle af jer mangler måske – og i begge tilfælde gælder det om at vælge mest af den sunde type fedt, nemlig umættet og polyumættet fedt.

Som et resultat er fedt blevet fjernet fra mange fødevarer og nye fedtfattige kødprodukter, oste, mælketyper, brød, snacks og så videre er i de senere år blevet skabt.

Problemet er, at fedt skal erstattes af noget, der har de samme egenskaber, og som er ligeså velsmagende og behageligt for ganen, hvis man skal få folk til at købe og spise det.

Læs også på MY DAILY SPACE: 8 madvarer, der er sunde at spise hver dag

Eftersom der bliver skåret ned i fedt, så bliver der ofte tilsat andre ingredienser. Disse erstatninger findes oftest i form af sukker, kunstige farvestoffer, tilsætningsstoffer, kunstige sødemidler, fortykningsmidler og en mængde farlige kemikalier, som aldrig er blevet godkendt som værende sunde, og som vi ikke har brug for i vores kroppe.

Med det sagt mener jeg ikke, at du ikke må vælge fødevarer med lavt fedtindhold, bare være opmærksom på, om der er en masse tilsætningsstoffer i, og om du får for meget/for lidt fedt!

MÆTTEDE, ENKELTUMÆTTEDE, OG POLYUMÆTTEDE FEDTSYRER

  • Max 10 E% fra mættet
  • 10-15 E% fra monumættet
  • 5-10 E% fra flerumættet/polyumættede
  • Et begrænset indtag af transfedtsyrer

MÆTTET FEDT

Mættet fedt har været udsat for lidt af hvert gennem tiden og gjort til skurken, da det har et højt indhold af kolesterol, som der især er meget af i kød, kødpålæg, mælkeprodukter, smør og ost.

Disse fedtsyrer bevirker til en stigning i indhold af kolesterol i blodet, og dermed øges risikoen for hjerte-kar-sygdom, da man risikerer åreforkalkning.

Det betyder dog ikke, man skal undgå mættede fedtsyrer fuldstændig, men eventuelt skære ned på sit indtag som blandt andet kommer fra smør, nogle oste og blandingsprodukter.

Mættet fedt kan nemlig stadig fungere som en god energikilde for kroppen, hvis man spiser det sammen med andet og i de rigtige mængder.

Derudover er det en naturlig og sund del af vores kost, så længe det blot kommer fra en økologisk kilde, idet meget ikke-økologisk kød ofte indeholder giftstoffer, som er aflejret i fedtet.

Et godt alternativ til smør, når det gælder stegning og bagning, er jomfrukokosolie.

ENKELTUMÆTTET FEDT

Enkel – og flerumættet fedt er de livsnødvendige og scorer mange flere point på sundhedskontoen, og er fedtsyrer, kroppen er særlig tilfreds med!

Gode kilder til enkeltumættet fedt:
Økologiske, uraffinerede planteolier på mørke flasker, for eksempel hørfrø-, valnødde-, græskarkerne-, raps- og olivenolie. Desuden ekstra jomfru olivenolie på mørk flaske, økologisk, uraffineret rapsolie på mørk flaske, mandler, hør- og sesamfrø, solsikke- og græskarkerner, valnødder, paranødder, pekannødder, macademianødder, oliven og avokado.

FLERUMÆTTET FEDT

Flerumættet fedt indeholder de essentielle fedtsyrer omega-6 og omega-3, som indbygges i cellemembranerne og styrker dermed kroppens mange milliarder celler.

Gode kilder til essentielle fedtsyrer:
Sesam-, solsikke- og græskarkerner, hørfrø, oliven-, soja-, tidsel- og rapsolier, valnødder og fede fisk – især de små fisk. Tilbered dem nænsomt ved maksimum 160 grader, så bevarer du flest af de gavnlige fedtsyrer.

Uanset om du spiser den ene eller anden slags af de forskellige typer fedt ovenover, så indeholder de næsten den samme mængde energi, nemlig ni kilokalorier pr. gram.

Man taber sig altså ikke ved at skifte smør ud med olivenolie, men man lever sundere, hvilket er det vigtigste! Så ingen grund til fedthysteri – men hvis du vil tabe dig, så er det at spise mindre fedt det allervigtigste.

Den mængde energi, du får fra fedt, bør højst udgøre 33 procent af den energi, du får hver dag, og her er det selvfølgelig at foretrække, at du vælger det sunde fedt.

HVIS JEG IKKE FÅR NOK FEDT, HVAD SÅ? 

Uden fedt i kosten vil du ikke få dækket dit behov for fedtopløselige vitaminer. Dels fordi vitaminerne ofte findes sammen med fedtet i levnedsmidlet, dels fordi vitaminerne kun bliver optaget fra tarmkanalen, hvis der samtidig er fedt i kosten.

Det gælder vitaminerne A-, D-, E-, og K-vitamin. Mangler din krop disse vitaminer, vil den ikke fungere optimalt. Problemet kan ikke løses ved at spise vitaminpiller alene, der må også være noget fedt i din kost, så vitaminerne kan optages.

Får jeg ikke nok fedt i min kost, bliver jeg svimmel og utilpas og har svært ved at blive ordentlig mæt, da mit blodsukker ikke er stabilt. Jeg kan også sagtens se på min hud, mit hår og udstråling, hvis jeg har spist for fedtfattigt. 

Budskabet herfra er: Undersøg dit forbrug – spiser du for meget eller for lidt – og vælg dine kilder med omhu! Dog ingen grund til at udelukke noget, selv om det hører til i den ”uhh så farlige”-kategori. Her skal mængderne måske blot justeres, og der er ingen grund til at være fedtforskrækket!

Om skribenten:

Camille Maja er uddannet pædagog og kostvejleder med speciale i børn og overvægt. Hun er kendt fra TV3-programmet “Masterchef” og blogger i fritiden om mad og livsstil på camillemaja.dk.
Oplevelser i byen
Minby.dk - nyheder fra København
Lokale ugeaviser
Københavns erhvervsavis

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.