Mange tager fejl af kostrådene: Tæller juice, løg og kartofler med i ‘6 om dagen’?

Ved du, om løg tæller med i

Ved du, om løg tæller med i "6 om dagen"? Bliv klogere her.

Vi spiser ikke nok grøntsager, og vi roder rundt i anbefalingerne for, hvordan vi får nok frugt og grønt.

En YouGov-undersøgelse for Søndagsavisen viser, at danskere langtfra har tjek på, hvad der tæller med, når man skal have sine ‘6 om dagen’ svarende til 600 gram frugt og grønt om dagen.

Her er 9 kendte myter om kost

»Mange kender godt til, at vi skal have ‘6 om dagen’, men nogle tror for eksempel, at det er 600 gram grønt plus 600 gram frugt. Og så er man nødt til at sætte sig ind i, at det ikke er seks bøffer om dagen, som sloganet dækker over,« siger Trine Enevold Grønlund, der er ernæringsfaglig medarbejder i Fødevarestyrelsen og redaktør på altomkost.dk.

Retningslinjerne for ‘6 om dagen’
  • Målet med ‘6 om dagen’ er at få danskerne til at spise 600 gram frugt og grønt om dagen. Ikke både 600 gram grøntsager og 600 gram frugt, men 600 gram i alt.
  • Et æble vejer cirka 100 gram og tæller altså for et stykke, men spiser du radiser, broccoli, vandmelon og så videre, er det altså 100 gram, der tæller, og ikke en hel frugt/grøntsag.
  • Mindst 3 af de ‘6 om dagen’ skal være grøntsager. Det skyldes, at der er mere frugtsukker i frugt, og at der er mange kostfibre i grøntsager.
  • Variation er vigtig. Man skal gerne spise noget forskelligt.
  • Juice tæller højst for 1 om dagen.
  • 150 gram af de 300 gram grøntsager skal gerne være grove grøntsager, altså kål, bønner, gulerødder og så videre. Der er flere kostfibre i de grove sammenlignet med tomat og agurk.
  • Tørret frugt, nødder og oliven har et meget højt kalorieindhold og tæller ikke med. Svampe har et højt indhold af toksiner og tæller ikke med.
  • Børn på 4-10 år skal have 3-5 om dagen.

Kilder: Fødevarestyrelsen og Alt om kost

Kostråd baseret på forskning
Anbefalingerne skal sikre, at danskere får masser af vitaminer og kostfibre, som blandt andet forebygger en række kræftformer, type 2-diabetes og hjerte-kar-sygdomme. De er baseret på forskning i, hvad der er sund og god ernæring for mennesker.

Her er de sundeste frugter

»Men vi har også været nødt til at tage hensyn til dans­kernes kostvaner og madkultur. Vi kunne måske have lyst til at sige, at man kun bør spise 300 gram kød om ugen og så supplere med bønner, linser og bælgfrugt. Men det ville være helt urealistisk og at skyde over målet, når vi ser på, hvad vi kommer fra,« siger Trine Enevold Grønlund, der tilføjer, at kostråd rundtomkring i verden derfor er forskellige.

Dyrk grøntsager i vindueskarmen

sådan opnår du de ‘6 om dagen’:
  • Kom dobbelt så meget grønt som kød i gryderetter som for eksempel kødsovs. Revet eller hakket peberfrugt, gulerod, squash og rodfrugter kan bruges i tomatsovs, kødsovs og suppe. Blend staven fra broccoli eller kogte gulerødder og kom det med i sovsen. Så holder kødet også længere.
  • Revne grøntsager kan også kommes i farsen til frikadeller og i bolledejen.
  • Spis frugt til morgenmaden, grøntsagsstave som formiddagssnack, grøntsager til frokosten, frugt til eftermiddagsmad og grøntsager i eller som tilbehør til aftensmaden.

Kilder: Fødevarestyrelsen og Alt om kost

Klik på billedet for større tekst.
6 om dagen

Artiklen blev bragt første gang d. 2/9 2016.


 

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.